نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

جلسه‌ی دادگاه فعالین دانش‌جویی بازداشت شده در تبریز برگزار شد

11-جولای-2013

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: صبح روز چهارشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۲ دادگاه رسیدگی به اتهام سه تن از فعالین دانش‌جویی بازداشت شده در تبریز برگزار شد.

 

به گزارش هرانا، جلسه‌ی محاکمه‌ی آرش محمدی، امیر ناظری و افشین جمشیدی صبح امروز در شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست باقرپور برگزار شد.

 

این فعالین دانش‌جویی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، در این دادگاه که به صورت غیرعلنی برگزار شد، محاکمه شده‌اند.

 

شایان ذکر است که آرش محمدی، امیر ناظری و افشین جمشیدی، فعالین دانش‌جویی، عصر روز ۲۵ خرداد ماه و در پی تجمعات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری به هم‌راه چند تن دیگر از دانش‌جویان در تبریز از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران، بازداشت شده و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اخلال در نظم عمومی و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی تحت بازجویی قرار گرفته بودند.

 

گزارش‌ها حاکی از اعمال شکنجه‌های جسمی به این فعالین دانش‌جویی در طول مدت بازجویی است.

 

نقی محمودی در گفتگو با هرانا اعلام داشت: “حسن هاشم‌زاده بازپرس شعبه‌ی چهارم دادسرای عمومی و انقلاب تبریز، در جلسه‌ی اخذ آخرین دفاع، دانش‌جویان مذکور را به تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم و در خصوص دو اتهام دیگر مبادرت به صدور قرار منع تعقیب کرده است.”

 

از این میان، امیر ناظری و افشین جمشیدی پس از دو روز بازداشت با قرار وثیقه‌ی ۱۰ میلیون تومانی آزاد ولی آرش محمدی روز سوم تیر ماه به بند قرنطینه و روز بعد به بند مالی زندان مرکزی تبریز منتقل شده و هم‌چنان در این زندان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

 

وی در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود و ضرب و جرح شدید در حین بازداشت و طول مدت بازجویی به مدت ۹ روز دست به اعتصاب غذا زده بود.

 

هم‌چنین، مسولین زندان مرکزی تبریز با درخواست این فعال دانش‌جویی در بند، برای انتقال به بند کاردرمانی این زندان که محل نگه‌داری زندانیان سیاسی است مخالفت کرده‌اند.

 

گفتنی است، آرش محمدی پیش‌تر نیز در ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۰ به هم‌راه برادرش دستگیر و پس از ۶۶ روز بازداشت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم، بازداشت و در نهایت با آزادی مشروط در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۱ از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

زندانیان