نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

جلسه اول رسیدگی به اتهامات علی یونسی و امیرحسین مرادی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد

3-جولای-2021

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

نفس در قفس،۱۲تیر۱۴۰۰: روز جاری، شنبه ۱۲ تیر۱۴۰۰، جلسه رسیدگی به اتهامات علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب برگزار شد. علی یونسی و امیرحسین مرادی دو دانشجوی دانشگاه شریف از فروردین ۱۳۹۹ در بند ۲۰۹ زندان اوین به طور موقت نگهداری می‌شوند

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، روز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، جلسه اول رسیدی به اتهامات علی یونسی و امیرحسین‌مرادی که از ۴۵۰ روز پیش در بازداشت موقت وزارت اطلاعات هستند، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلوم برگزار شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت: این جلسه با حضور وکلای علی و امیرحسین برگزار شد. بعد از خوانده شدن کیفرخواست توسط نماینده دادستان و تفهیم اتهام، این دو دانشجوی بازداشتی به دفاع از خود پرداختند و بعد وکلا دفاعیات را ارائه دادند.»

این منبع در ادامه افزود : «جلسه رسیدگی ادامه دارد و به در آینده تاریخ جلسه دوم اعلام خواهد شد»

پیشتر «نفس در قفس» به نقل از مصطفی نیلی وکیل این دو دانشجو خبر برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات را پخش کرده و از قول مصطفی نیلی نوشت: «امروز با علی یونسی ملاقات داشتم و در خصوص دادگاه روز شنبه ۱۲ تیر صحبت کردیم. وی و امیرحسین مرادی با گذشت بیش از ۱۴ ماه همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شوند و عدم انتقال آنها به بند عمومی، موجب سخت شدن امر دفاع شده است. متاسفانه به خواست ضابط پرونده تاکنون مانع انتقال ایشان به زندان عمومی شده‌اند.»

جلسه رسیدگی به اتهامات این دو دانشجو روز ۲۱ فروردین علیرغم ابلاغ تاریخ دادگاه به دلیل عدم اعزام این دو دانشجوی بازداشتی، جلسه دادگاه  لغو شد. مصطفی نیلی نوشته بود: «از آنجایی که اتهام منتسبه به متهمین این پرونده، افساد فی الارض است و ملازمه قانونی تشکیل جلسه، با تعدد قاضی و تشریفات قانونی دیگری نیز دارد لذا رعایت اصول شکلی و تشریفاتی امری غیر قابل عدول است. علیرغم ابلاغ به حضور ما وکلای پرونده و موکلین، متاسفانه به جهت عدم اعزام ایشان به دادگاه، جلسه رسیدگی تشکیل نشد».

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ این دانشجویان را به همکاری با مجاهدین خلق متهم کرد.

در خصوص این دانشجویان گفتنی است که امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

زندانیان