نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

جواد لاریجانی: فیلترینگ مثل در و دیوار خانه‌تان است

28-اکتبر-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران گفت به‌شدت طرفدار به کارگیری «شبکه ملی اینترنت» است. او تأکید کرد: «ما باید به مردم یاد بدهیم از این تکنولوژی چگونه استفاده کنند» و «نباید مهارمان را دست چند “شنگول” بدهیم».

به گزارش رادیو زمانه، جواد لاریجانی با خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت اینترنت و موضوع فیلترینگ در ایران صحبت کرد و گفت: «روش مدرن استفاده از تکنولوژی این است که شما تکنولوژی را بشناسید و آن را در جهتی که می‌خواهید به‌کار بگیرید.»

وی فیلترینگ را یکی از مسائلی دانست که «همه دنیا دارند». او گفت: «فیلترینگ مثل در و پیکری است که شما به خانه‌تان می‌گذارید. طبیعتا وقتی در می‌گذارید، یک قفل هم پشت آن می‌گذارید. دزد باز این در را می‌تواند باز کند، منتهی مقداری باید حرفه‌ای‌تر باشد، به‌خاطر این‌که بعضی دزدها در را باز می‌کنند، شما دربهای خانه‌تان را بر نمی‌دارید، یا دیوار را بر نمی‌دارید، فیلترینگ هم این‌طور است.»

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران درباره شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و توئیتر گفت: «من قویا معتقدم این تکنولوژی‌ها کاربرد خوبی دارند به شرطی که خودمان این را توسعه بدهیم. اگر ما فقط کاربر باشیم، مقهور آن‌ها هستیم، اما اگر خودمان این را توسعه بدهیم برکات بسیاری دارد.»

جواد لاریجانی افزود: «ما وقتی آدم‌های مدرنی هستیم که این تکنولوژی‌ها مثل انگشتر در دست‌مان باشد، سوار آن بشویم، مسلط بشویم و زیر و بم‌اش را یاد بگیریم… مدرنیته اولین ویژگی‌اش باید عقلانیت باشد، نباید مهارمان را دست چند “شنگول” بدهیم تا آن‌ها ما را راه ببرند.»

حساسیت حکومت ایران در زمینه دسترسی آزاد کاربران به فضای مجازی و تبادل آزاد اطلاعات با کنترل شدید سایت‌ها و فیلتر کردن آنها صورت می‌گیرد.

اکنون بسیاری از وب‌سایت‌های اینترنتی در ایران فیلتر هستند و تنها راه ورود به آنها استفاده از فیلترشکن است. بدین ترتیب در حالی که کاربران در تلاش برای ورود به وب‌سایت‌های دلخواه دچار مشکل‌اند، پیدا کردن راه‌های جایگزین یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های آنهاست و در این راه دستیابی به جدیدترین نرم‌افزارهای مقابله با فیلترینگ به یک تلاش روزانه تبدیل شده است.

در پی تصویب «فیلترینگ هوشمند» شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی در کمیسیون امنیت شورای عالی فضای مجازی، هفته گذشته اعلام شد که مرحله نخست اجرای این سامانه در ایران آغاز شده است.

با بهره‌گیری از این سامانه امکان تفکیک، سانسور و فیلتر صفحات زیرمجموعه سایت‌های اینترنتی فراهم شده و این سایت‌ها به‌شکل کامل مسدود نمی‌شوند.

زندانیان