نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

حسین رونقی ملکی به اعتصاب غذا پایان داد؛ آغاز اعتصاب درمان

6-سپتامبر-2013

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: به گزارش سایت رادیو فردا حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، با اعلام پایان اعتصاب غذای خود، تاکید کرد تا «فراهم کردن شرایط مناسب درمان در وضعیت مناسب به اعتصاب درمان در زندان» ادامه خواهد داد.

 

نامه آقای رونقی ملکی روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهریور، در وب‌سایت کلمه منتشر شده است.

 

آقای رونقی ملکی در نامه خود بیان کرده است که در اعتراض به «بی‌توجهی مسئولان به جان و سلامت انسان‌ها، عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی عقیدتی بیمار، افزایش فشار بر خانواده، تبعیدهای خودسرانه و غیرقانونی زندانیان سیاسی و قرار دادن اجباری آنها در شرایط غیرانسانی» اعتصاب غذا کرده بود.

 

زلیخا موسوی، مادر این زندانی سیاسی، نیز با گذشت چند روز از اعتصاب غذای فرزندش و در همراهی با او، اعتصاب غذا کرده بود.

 

آقای رونقی ملکی در نامه خود می‌افزاید که «با توجه به وخامت اوضاع جسمی مادرم و با توجه به وضعیت جسمانی خود و تاکید پزشکان متخصص بر شکستن اعتصاب غذا به دلیل صدمات جبران‌ناپذیر وارده بر جسمم و با احترام و توجه به درخواست جناب آقای سید محمد خاتمی، دختران عزیز مهندس موسوی، هم‌بندیان بزرگوارم، زندانیان سیاسی، عقیدتی و خانواده‌های‌شان، مادران و خانواده‌های داغدار شهدای راه میهن، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان و مادران عزادار»، به اعتصاب غذای خود خاتمه می‌دهد.

 

او ۲۸ روز را در اعتصاب غذا به سر برد. در این مدت تعداد زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی، خانواده‌های قربانیان حوادث پس از انتخابات ۸۸ و زندانیان سیاسی از آقای رونقی ملکی درخواست کرده بودند اعتصاب غذای خود را بشکند.

 

او در نامه خود همچنین گفته است که پایان اعتصاب غذایش «به منزله عدم پیگیری مطالبات به‌حق و مشروع و اعتراض نکردن به شرایط موجود نیست».

 

این زندانی سیاسی افزوده است که «با وجود خطرات ناشی از بیماری‌هایی که در دوران حبس» به آنها مبتلا شده، اعتراض خود را به صورت «اعتصاب درمان» ادامه خواهد داد.

 

آقای رونقی ملکی در پایان نامه خود تاکید می‌کند که مسئولیت «هر حادثه و رخداد ناگواری» که به دلیل «اصرار بر نگهداری در زندان، اعتصاب درمان و عدم رسیدگی و بی‌توجهی به وضعیت»‌ وی رخ بدهد، بر عهده «دستگاه قضایی و مسئولانی است که با بی‌تدبیری» این شرایط را برای او و دیگر زندانیان سیاسی به وجود آورده‌اند.

 

حسین رونقی ملکی، فعال حقوق بشر و وبلاگ‌نویس جوان، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او ۲۲ آذر ۸۸ در خانه‌اش در شهرستان ملکان بازداشت شد.

 

این زندانی سیاسی که به «بابک خرمدین» معروف بوده، به گفته خانواده‌اش، هنگامی که بازداشت شد در سلامت کامل بود، اما طی چهار سال گذشته، یعنی از زمان بازداشت تاکنون، هفت بار تحت عمل جراحی کلیه قرار گرفته است.

برچسب ها:

زندانیان