نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

حمید بابایی، دانشجوی دانشگاه لیژ، پس از ورود به ایران بازداشت و به شش سال حبس محکوم شد

8-ژانویه-2014

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: حمید بابایى دانشجو مقطع دکترای رشته اقتصاد در دانشگاه لیژ بلژیک، از روز ۵ مرداد ١٣۹٢، اندکی پس از ورود به ایران، احضار، بازداشت و در دادگاه ١٠ دقیقه اى قاضى صلواتى به ۶ سال حبس تعزیرى به اتهام جاسوسى و ارتباط با دول متخاصم، محکوم شده است.

 

به گزارش سودویند، حمید بابایى، متولد آذر ١٣۶٢، متاهل و اهل شهرستان تکاب است که در ١٣٨۷، در مقطع کارشناسى ارشد، مهندسى صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، فارغ التحصیل شده بود. وى با اخذ بورسیه تحصیلى در مقطع دکترى دانشگاه لیژ بلژیک در دى ماه ٨٨ وارد این دانشگاه شد.

وی که پس از حدود ٣ سال و ۷ ماه تحصیل در تابستان ۹٢ براى دیدار با خانواده به اتفاق همسرش به ایران بازگشت، در همان روزهاى ابتداى ورود به ایران با احضار وزارت اطلاعات و اصرار ماموران امنیتى در خصوص دریافت اطلاعاتى از فعالیت دانشجویان ایرانى در بلژیک و همکارى براى نظارت بر دانشجویان ایرانى شاغل به تحصیل در بلژیک با این وزارتخانه، مواجه شد.

 

وى بلافاصله پس از بازداشت به سلول انفرادى در زندان اوین منتقل مى شود. بابایى ٢٠ روز در انفرادى بند ٢۴٠ گذرانده و بعد از آن به بند ٢٠۹ منتقل و نهایتا بعد از تحمل ٣۵ روز انفرادى وى در تاریخ ٢۷ شهریور ١٣۹٢ به بند ٣۵٠ اوین منتقل میشود.

 

٣٠ آذر ١٣۹٢ دادگاه انقلاب شعبه ١۵ به ریاست قاضى صلواتى وی را به اتهام جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقى محکوم مى کند.

 

او در این دادگاه از داشتن وکیل محروم بوده و وکیل تسخیرى ای که بدون اطلاع وى انتخاب شده بود، در تمام مدت دادگاه ١٠ دقیقه اى، سکوت کرده بود. حمید بابایى نیز در این دادگاه از اجازه ایراد دفاع از خود محروم بوده است.

 

پنج ماه از بازداشت خودسرانه و محاکمه ناعادلانه این دانشجو مى گذرد اما خانواده وی همچنان اجازه انتخاب وکیل براى ایشان نداشته و همسرش تحت تدابیر شدید امنیتى و تهدید به بازداشت توسط ماموران وزارت اطلاعات، وادار به سکوت شده است.

 

جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم همواره دستاویزی برای سرکوب مخالفان و باج خواهی از زندانیان بوده است.

 

هم اکنون آقایان دکتر شاهین دادخواه، مهرداد سرجویی، دکتر رحمان قهرمان پور، امید کوکبی، همایون روستایی، علی امیری، کاپیتان یعقوب ملکی، علی اعلایی و بسیاری دیگر از زندانیان شناخته شده، با اتهامی مشابه (جاسوسی و همکاری با دول متخاصم) در زندانهای جمهوری اسلامی ایران به سر می برند.

زندانیان