نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

حکم اعدام دو متهم در دیوان عالی کشور تایید شد

21-اکتبر-2018

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: محسنی اژه‌ای سخنگو و معاون اول قوه قضاییه از تائید حکم اعدام دو متهم اقتصادی در دیوان عالی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری میزان، محسنی اژه‌ای سخنگو و معاون اول قوه قضاییه در گفت و گوی زنده تلویزیونی آخرین وضعیت احکام دادگاه‌های ویژه اخلال گران اقتصادی را تشریح کرد.

محسنی اژه ای گفت: “پرونده وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم اعدام آنها تایید شد”.

لازم به اشاره است که پیشتر محسنی اژه‌ای سخنگو و معاون اول قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای سه متهم اقتصادی خبر داده بود. این مقام قضایی گفته بود که دادگاه‌های «ویژه مبارزه با فساد اقتصادی» سه نفر مورد اشاره، از جمله فردی که با نام “سلطان سکه” در رسانه ها شناخته میشود را به «عنوان مفسد فی‌الارض» به اعدام و ۳۲ نفر دیگر را به حبس های تا ۲۰ سال محکوم کرد.

محسنی اژه‌ای اسامی متهمین که در دادگاه‌های ویژه محکوم شده‌اند، به شرح زیر اعلام کرده بود:

۱- حمید باقری درمنی فرزند محمد که دارای سابقه کیفری بوده و در این پرونده در دادگاه بدوی به عنوان “مفسد فی الارض” محکوم به اعدام شده است. این حکم قابل تجدیدنظر خواهی است و می‌تواند در دیوان عالی کشور در صورت اعتراض رسیدگی شود.

۲- وحید مظلومین فرزند حبیب‌اله هم به عنوان “مفسد فی الارض” به اعدام محکوم شد و این حکم نیز غیرقطعی و قابل تجدیدنظر خواهی است.

۳- محمد اسماعیل قاسمی با اسم مستعار محمد سالم فرزند غلامعلی که این فرد نیز به اعدام محکوم شده که حکمش قابل تجدیدنظر خواهی است.

دادگاه‌های «ویژه مبارزه با فساد اقتصادی» برای رسیدگی فوری به متهمان جرایم اقتصادی با توجه به فضای ملتهب کشور ایجاد شده است، این دادگاه‌ها هر چند بررسی اتهامات این متهمان را تسریع می‌کند اما در عین حال، امکان تجدیدنظر را از متهمان می‌گیرد که در تضاد با قوانین جاری و حقوق متهم است.

زندانیان