نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

حکم برائت و رفع حصر ٢ شهروند کُرد در بوکان صادر شد

14-دسامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: یک شهروند کُرد از اتهامات وارده در دادگاه بوکان تبرئه و یک روحانی این شهر پس از ٢ ماه، رفع حصر شد.

 

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز پنج‌شنبه، بیست و یکم آذرماه دادگاه بوکان یک شهروند کُرد به نام خالد کیهانی‌راد را از اتهام عضویت و همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون، تبرئه کرد.

 

دادگاه این شهر، به بهروز کیا، وکیل وی ابلاغ کرده که؛ “نبود ادله‌ی کافی، عدم اثبات جرم و اقرار نکردن در زندان” باعث شد که متهم را مجرم تشخیص ندهد و دادگاه حکم برائت موکلش را صادر کند.

 

خالد کیهانی‌راد بیستم تیرماه امسال از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و بعد از ١٨ روز نگهداری در اداره‌ی اطلاعات بوکان با تودیع وثیقه ٣٠ میلیون تومانی موقتاً از زندان آزاد شده بود.

 

همچنین از بوکان گزارش می‌رسد که یک روحانی اهل سنت به نام لقمان پرستش ملقب به هیمن بانه‌یی پس از گذشت ٢ ماه، سرانجام رفع حصر شد.

 

بنا به این گزارش، رفع حصر این روحانی کُرد با پافشاری مردم منطقه به ویژه اهالی روستای سراب که ماموستا هیمن امام جماعت آن را برعهده داشت صورت گرفته است.

 

لقمان پرستش بنابه دستور مقامات امنیتی بوکان از هرگونه سخرانی و امام جماعت روستای سراب محروم شده بود و عملاً دو ماه گذشته را در بازداشت خانگی بسر برد.

 

گفته می‌شود در رفع حصر وی، نقش روحانیون اطراف سردشت به ویژه شخص ماموستا حاجی ملا مصطفی توحیدی که سابقه‌ی ٨٠ سال مدرس دینی منطقه را برعهده دارند، بسزا بوده است.

 

ماموستا هیمن بانه‌یی در خطبه‌های نماز جمعه به بکارگیری پوشال صفحات قرآن در بسته‌بندی میوه‌جات درون صندوق، اعتراض و آن را خلاف شرع و قانون دانسته بود.

 

در گزارش ارسالی آمده است که نماز روز جمعه، بیست و دوم آذرماه به امامت ماموستا هیمن بانه‌یی در مسجد روستای سراب اقامه گشت.

زندانیان