نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

حکم نه سال حبس برای دو فعال مدنی آذربایجان تایید شد

4-ژوئن-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: احکام صادره ی دادگاه مراغه برای دو فعال سیاسی آذربایجان، مهدی کوخیان و عباس ولی زاده، در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد.

 

فعال سیاسی ۲۵ ساله، عباس ولی زاده که روز بیست و دوم اسفند نود در شعبه اول دادگاه انقلاب مراغه مورد محاکمه قرار گرفت در اقدامی بیسابقه به تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم گردید.

 

به گزارش آذوح وی روز دهم دی ماه نود در شهر ملکان دستگیر و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات و سپس به زندان مراغه منتقل شد.

 

این فعال جوان آذربایجانی بیش از ۷۰ روز را در بازداشت موقت به سر برد و در نهایت به اتهام “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به مقدسات و رهبری در فضای مجازی” مجموعا به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. رییس شعبه اول دادگاه انقلاب مراغه(داورنیا) برای اتهام تبلیغ علیه نظام ۱ سال، برای توهین به مقدسات ۵ سال و برای توهین به رهبری ۲ سال در نظر گرفته است.

 

مستنداتی که داورنیا با اتکاء به آنها چنین محکومیت سنگینی را صادر کرده است فاقد وجهه ی حقوقی و قانونی است. توهین به امام جمعه ی ملکان به خاطر ممانعت امام جمعه ی ملکان از نام گذاری دو خیابان در ملکان به نام ” آتا ” و ” آنا ”، درج مطلبی در ارتباط با مناطق زلزله زده ی آذربایجان، به اشتراک گذاشتن کاریکاتوری از خامنه ای و احمدی نژاد در فیسبوک، درج تصویر یکی از بازداشت شدگان  آذربایجان در اینترنت و تقاضای آزادی وی، اهانت به مراسمات مذهبی و عزاداری در ماه محرم و یکی از مداحان ملکان، درج مطلبی در مورد شکنجه و قتل یکی از فعالین آذربایجانی در فیس بوک و… از این نمونه هاست.

 

همچنین مهدی کوخیان در دی ماه سال گذشته در شهرستان ملکان بازداشت و پس از چند ماه بازداشت موقت در ۲۶ فروردین امسال پس از یک هفته اعتصاب غذا به قید وثیقه آزاد شده بود. دادگاه انقلاب مراغه طی حکمی مهدی کوخیان را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

زندانیان