نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

حکم ۸ محکوم به اعدام طی سال گذشته به حبس ابد تبدیل شد

22-ژوئن-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و امنیتی استان زنجان با بیان اینکه طی سال گذشته حکم ۸ نفر اعدامی به حبس ابد تبدیل شده است گفت که در حال حاضر دو هزار و ۱۲۲ نفر زندانی در استان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علاءالدین کریمی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در محل اداره کل  زندان‌ها و اقدامات تأمینی و امنیتی استان زنجان، افزود: “در سه ماهه نخست امسال آمار ورودی‌ها به زندان هزار و ۳۲۲ نفر بود که در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال گذشته که هزار و  ۶۹۷ نفر بود، کاهش ۲۲ درصدی نشان می‌دهد”.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و امنیتی استان زنجان گفت: “بر اساس آمار موجود، در سال ۹۳ تعداد هزار و  ۸۹۹ نفر ورودی به زندان‌های استان داشتیم که این رقم در سال گذشته به هزار و ۴۶ نفر با کاهش ۱۲،۳۶ درصد رسیده است”.

کریمی ادامه داد: “در حال حاضر  دو هزار و ۱۲۲ نفر زندانی به‌عنوان جمعیت حاضر به خواب در زندان‌های استان وجود دارد که از این تعداد ۴۵،۶۶ درصد مربوط به جرائم مرتبط با مواد مخدر است”.

وی گفت: “جرائم مربوط به سرقت ۲۰،۸۷ درصد، جرائم علیه اشخاص و اطفال همچون نزاع، تصادفات، قتل عمد، توهین و تهدید با ۱۰ درصد دیگر جرائم زندانیان استان را تشکیل می‌دهد”.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و امنیتی استان زنجان یادآور شد: “از مجموع زندانیان استان، ۲،۲۱ درصد یعنی ۴۷ نفر را زنان تشکیل می‌دهند”.

کریمی با بیان اینکه طی سال گذشته حکم  هشت نفر اعدامی به حبس ابد تبدیل شده است که این امر به خاطر انجام برخی کارهای فرهنگی و رفتار مناسب فرد محقق شده است، افزود: “طی سال گذشته ۳۴۲ نفر مشمول عفو رهبری شده‌اند که از این تعداد ۱۳۶ نفر آزاد شده و ۲۰۶ نفر نیز تقلیل مجازات داشته‌اند”.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و امنیتی استان زنجان ادامه داد: “در شرایط عادی بازگشت مجدد زندانیان به زندان بیش از ۲۵ درصد است که با ایجاد اشتغال و دوره‌های مهارت‌آموزی برای این افراد، رقم فوق به ۲ درصد می‌رسد”.

وی افزود: “افزایش آمار اشتغال در زندان از اولویت‌های کاری این اداره کل است که در این رابطه ۶۳۷ نفر در زندان‌های استان مشغول به‌کار در کارگاه‌های خیاطی، فرش‌بافی، جوشکاری، نجاری و غیره و برخی نیز درزمینه صنایع‌دستی در داخل بندها مشغول فعالیت هستند”.

پیشتر نیز سخنگوی قوه قضاییه، از توقف حکم اعدام ۷ متهم “موادمخدر” بعد از احراز پشیمانی خبر داده بود.

زندانیان