نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خراسان شمالی؛ ۸۷۰ مورد ازدواج و ۱۶ مورد طلاق زیر ۱۵ سال در ۹ ماهه سال جاری

31-دسامبر-2018

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: مدیرکل ثبت احوال استان خراسان شمالی از ثبت ۸۷۰ مورد ازدواج و ۱۶ مورد طلاق دختران ۱۰ تا ۱۵ ساله در ۹ ماهه سال جاری در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، خراسان شمالی از نظر ازدواج زودهنگام دختران، در ردیف پنج استان نخست کشور است.

علی زاهدی نیا مدیرکل ثبت احوال استان خراسان شمالی گفته است: “از مجموع ۶ هزار و ۹۱۹ واقعه ازدواج ثبت شده استان در ۹ ماهه امسال ۸۷۰ مورد مربوط به دختران ۱۰ تا ۱۵ ساله بوده است”.

وی همچنین افزود: “از یک هزار و ۵۶۰ واقعه طلاق به ثبت رسیده این استان در ۹ ماهه امسال، ۱۶ مورد مربوط به زنانی بود که در سنین ۱۰ تا ۱۵ سال این آسیب را تجربه کردند”.

مدیرکل ثبت احوال استان خراسان شمالی همچنین از ثبت ۴۷۶ فقره ازدواج بین سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در پسران خبر داده است.

وی با بیان اینکه ازدواج در سنین پایین مشکلات خاص خود را دارد، فقر فرهنگی، پایبندی به اصول و رعایت آداب قدیمی و سنتی را از عوامل مهمی دانست که بسیاری از این خانواده‌ها دختران و پسران کم سن و سال خود را گرفتار معضلات متعدد ناشی از ازدواج زودهنگام می کنند.

زاهدی نیا همچنین افزود: “این در حالی است که متاسفانه ازدواج‌های زودهنگام در سنینی روی می‌دهد که افراد هنوز به بلوغ فکری و عقلانی نرسیده‌اند و بنابراین زوجین در انتخاب شریک زندگی خود نقش درخوری ندارند”.

وی همچنین اظهار داشت: “بیشترین طلاق های صورت گرفته در مردان گروه ۲۵ تا ۲۹ سال با ۴۳۱ مورد، ۳۰ تا ۳۴ سال با ۳۶۵ مورد و ۳۵ تا ۳۹ سال با ۲۲۹ مورد رخ داده است و در بین زنان نیز گروه ۲۰ تا ۲۴ سال با ۳۴۹ مورد، ۲۵ تا ۲۹ سال با ۳۴۶ مورد و ۳۰ تا ۳۴ سال با ۲۴۴ مورد بیشترین آمار طلاق را داشته اند”.

زاهدی نیا گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۱۵ نفر از زنان و ۱۴ نفر از مردان نیز در سنین بالای ۶۰، طلاق را تجربه کرده‌اند”.

برچسب ها:

زندانیان