نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خطر اعدام قریب الوقوع دو زندانی اهل سنت در زندان زاهدان

18-ژانویه-2021

گروه خبری: اقلیت های دیني - اقلیت های قومی -

نفس در قفس، ۲۹ دی ۱۳۹۹: مصطفی نیلی وکیل دادگستری از خطر اعدام قریب الوقوع محمد امین بلوچ زهی و عبدالرحیم کوهی دو زندانی اهل سنت در زندان زاهدان خبر داد .

 

به گزازش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، دو زندانی اهل سنت در خطر اعدام قریب الوقوع قرار دارند.از خانواده دو تن از زندانیان که موکل مصطفی نیلی وکیل دادگستری هستند خواسته شده که جهت آخری. به گفته آقای نیلی از رئیس قوه قضاییه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ شده با این حال هنوز جوابی به این درخواست داده نشده است.

آقای نیلی با بیان اینکه حدود ده روز پیش تقاضای اعاده دادرسی این دو زندانی در دیوان عالی کشور بر اساس ماده ۴۷۴ رد شد، افزود: “بعد از آن به سرعت از رئیس قوه قضاییه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ کرده‌ایم ولی هنوز جوابی به این درخواست داده نشده است. برای اجرای حکم اعدام هیچ‌گاه دیر نمی‌شود ولی اگر حکم اجرا و بعد مشخص شود که اشتباهی در رای رخ داده امکان جبران نیست. از مسئولین قضایی تقاضا دارم فرصتی دیگر داده شود.”

محمدامین بلوچ زهی همزمان با عبدالرحیم (عبدالکریم) کوهی مدرس علوم دینی منطقه سرباز در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۴، توسط ماموران امنیتی بازداشت و با اتهامات امنیتی مواجه شدند.

این دو روحانی اهل سنت در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، از بابت اتهام محاربه و عضویت و همکاری با گروهک‌های مخالف نظام توسط دادگاه انقلاب زاهدان هر یک به ۱۰ سال حبس و اعدام محکوم شدند

محمدامین بلوچ زهی و عبدالرحیم کوهی از مدرسان اهل سنت یکی از مکتب‌های حوزه علمیه شهرستان سرباز بودند.

 

 

زندانیان