نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خطر اعدام قریب الوقوع فعالان عرب اهوازی

22-سپتامبر-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: روز چهارشنبه ۲۷ شهریور۹۸، حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه ولیعصراستان خوزستان، در یک نشست خبری از اعدام قریب القوع بازداشت شدگان بعد از حادثه حمله به رژه نظامی در ۳۱ شهریور ۹۷ در اهواز خبر داد و گفت: «اینها را بازداشت شدگان روز ۳۱ شهریور ۹۷،  “باغی” زدند، یعنی حکم اعدام برایشان صادر شده و به زودی اعدام میشوند.»
این فرمانده سپاه از خبرنگاران آن جمع خواسته است که از مقامات قوه قضاییه پیگیر این مسئله اعدام این زندانیان باشند!
به گزارش کمپین دفاع از فعالان عرب اهوازی، با توجه به بازداشتهای گسترده و غیرقانونی در طول یک سال گذشته در شهر اهواز بیم اجرای مخقیانه و قریب الوقوع تعداد زیادی از زندانیان بازداشت شده می رود.
به گفته ی منابع محلی در اهواز و کمپین دفاع از فعالان عرب اهواز، سیزده تن از بازداشت شدگان در سال گذشته، به تازگی در دادگاه انقلاب اهوازبا اتهام بغی تفهیم شده اند. هویت شمارى از این فعالان به شرح زیر است:
١- صهباء حمادى فرزند زیدان، ۲۱ ساله، متاهل، داراى دو فرزند، از اهالى شهر خفاجیه است.

٢- سید مرتضى موسوى فرزند یوسف، دانشجوى رشته ادبیات انگلیسى از اهالى شهر خفاجیه

٣-  خلود سبهانى

۴- زینب عفراوى

۵- عبدالله شموسى

۶- عیدان شموسى

٧- عبدالنبى شموسى

٨- صادق ساعدى

٩- انور نیسى از اهالى کوى علوى اهواز

١٠- علی حیدری فرزند شایع ساکن کوی ملاشیه

١١- احمد حمرى ۲۹ ساله ساکن کوى مندلى اهواز

١٢- عبدالله مرمضی فرزند جواد از اهالى شهر خفاجیه است که سه ماه قبل از هجوم به مراسم رژه بازداشت شده است.

١٣- رضا عجیلى از اهالى شهر خفاجیه

گفته میشود این زندانیان در زندان‌هاى شیبان، همدان و زندان اوین و شمارى از آنها در بازداشتگاه‌های مخفى اداره اطلاعات اهواز و اطلاعات سپاه اهواز نگهدارى مى شوند.
این اتهامات و صدوراحکام اعدام برای این شهروندان عرب اهوازی درحالی صورت میگیرد که تعدادی از این زندانیان قبل از روز حمله به رژه بازداشت شده‌اند و از روند دادگاه و بازجویی آنها و… هیچ اطلاعاتی در دست نیست. و خانواده ها تحت فشارهای دستگاههای امنیتی تاکنون نتوانسته اند از وضعیت زندانیانشان خبری کسب کنند.
پیشتر عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای نسبت به سرکوب گسترده فعالان عرب اهوازی اعتراض کرده و ابعاد دستگیری ها را نگران کننده خوانده بود.
خاطر نشان میشود به گفته منابع محلی از اهواز بیش از ۵۰۰ تن از زندانیان سیاسی عرب در زندان شیبان و یا زندان مرکزی اهواز نگهداری می‌شوند و تعداد زیادی از فعالان عرب به زندان همدان تبعید شده اند.

زندانیان