نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خواهر سام رجبی: منشی بازپرس گفته که تحقیقات همچنان ادامه دارد

10-ژوئن-2018

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: کتایون رجبی خواهر سام رجبی از فعالان محیط زیستی بازداشت شده، درباره آخرین پیگیری‌ها درباره وضعیت برادرش می گوید که منشی بازپرس امروز گفته “اتهام جاسوسی اسرائیل شوخی نیست و تحقیقات ادامه دارد”.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، کتایون رجبی، خواهر سام رجبی از فعالان محیط زیستی بازداشت شده، درباره آخرین پیگیری‌ها درباره وضعیت برادرش در اینستاگرام خود نوشت که منشی بازپرس امروز گفته است: “اتهام جاسوسی اسرائیل شوخی نیست و تحقیقات ادامه دارد”.

لازم به یادآوری است که کتایون رجبی پیشتر در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور ایران نوشته بود که “به چه مجوزی و براساس کدام اصل قانون خانواده‌های نگران را تهدید می‌کنند و می گویند اگر بیشتر پیگیری کنند فرزندشان را اعدام خواهند کرد”. در بخشی دیگر از این نامه خطاب به آقای روحانی آمده است که “آقای رئیس جمهوری، شما در چند ماهی که از این بازداشت‌ها گذشته تاکنون اظهار نظری درباره این دستگیری‌ها نکرده‌اید. چرا اجازه می‌دهید که با دوستداران این مرز و بوم این‌چنین رفتار شود”.

گفتنی است که سام رجبی فعال محیط زیست در اوایل بهمن‌ماه سال گذشته در ارتباط با پرونده فعالان محیط زیست بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

قبلتر نیز خواهر سام رجبی (فعال محیط زیست در بازداشت) با ابراز نگرانی از بی اطلاعی از وضعیت برادرش گفت که روز ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۷، مادر سام به زندان مراجعه کرد. دادیار اجازه ملاقات صادر کرد اما بازپرس اجازه ملاقات را رد کرده است. خانم رجبی همچنین گفت: “به مادر سام (لیلی هوشمند افشار) گفته شده که به خانه برود و با آنها تماس گرفته می‌شود، ما به شدت نگران هستیم، بیست روز است که هیچ خبری نداریم.”

گروهی از فعالان محیط زیستی از بهمن ماه سال گذشته در بازداشت هستند.

هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی اوایل بهمن ماه امسال دستگیر شدند.

عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست و وزارت اطلاعات پیشتر اعلام کردند که اتهام جاسوسی درباره این بازداشت شدگان صحت ندارد. اما قوه قضاییه و دادستانی همچنان بر این ادعا پافشاری می‌کنند.

همچنین رئیس فراکسیون محیط زیست با بیان اینکه براساس نظر کارشناسان وزارت اطلاعات، پرونده فعالان محیط زیست جاسوسی نبوده است، گفت که درباره وضعیت همسر سیدامامی خواستار رسیدگی‌هایی شده‌ایم که هنوز پاسخی از مراجع مربوطه دریافت نکرده‌ایم. از سوی دیگر نیز معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده طی اظهار نظری گفت “پرونده فعالان محیط زیست به زودی بسته می‌شود.

از اواخر بهمن و اوایل اسفند ۹۶ تعدادی از فعالان محیط زیست عمدتا در تهران و هرمزگان بازداشت شدند که کماکان تعداد زیادی از آنان در بازداشت به سر می‌برند.

دو هفته بعد از بازداشت به خانواده کاووس سیدامامی اطلاع داده شد که او در زندان جان باخته است.

در همین زمینه بیش از ۲۰۰۰ نفر از دانشگاهیان و فعالان مدنی نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، خواستار ابهام زدایی درباره مرگ کاووس سیدامامی در زندان شده بودند.

سخنگوی قوه قضاییه و دادستان تهران پیش‌تر اعلام کردند که اتهامات بازداشت شدگان مرتبط با جاسوسی است.

جمعی از استادان، پیشکسوتان، نمایندگان انجمن‌ها و فعالان محیط زیست پیش از این با انتشار نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، ضمن انتقاد از وضعیت ۱۳ فعال محیط زیستی بازداشت شده، خواستار تسریع در روند دادرسی آنان شدند.

زندانیان