نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دادستان کازرون کشته شدن ۳ نفر را در اعتراضات این شهر تایید کرد

24-ژوئن-2018

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: عبدالحسین لطفی، دادستان کازرون در حالی که مدعی شد هیچ چیزی به نام حکم تیر وجود نداشت تعداد کشته شدگان در جریان اعتراضات اخیر این شهر را ۳ تن اعلام کرده و گفت که “در جریان این اعتراضات ۲۶۸ نفر از مأموران نیروی انتظامی و ۵۳ تن از مردم هم مجروح شدند”.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالحسین لطفی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اعتراضات اخیر کازرون اظهار داشت: “مشکل این شهرستان اختلاف بین بعضی خواص و کسانی است که خود بومی کازرون هستند”.

دادستان کازرون با بیان اینکه این اختلافات از تیر و مردادماه سال ۹۶ در پی تقسیمات کشوری خود را بیشتر نشان داد، گفت: “از ادامه تجمعات در مرداد سال گذشته پیشگیری شد، اما این اتفاقات اسفندماه دوباره اتفاق افتاد”.

لطفی افزود: “تجمع ۲۷ فروردین را کسانی ترتیب دادند که دایعه انقلاب داشتند و با تعطیل کردن بعضی از مراکز مثل حوزه‌علمیه و مدارس این تجمع دامن گرفت”.

دادستان کازرون خاطرنشان کرد: “هرچند این تجمع چندهزار نفری برخلاف قانون بود، ولی صدای مردم را مسوولان نظام شنیدند و البته دشمنان هم درپی سوءاستفاده از آن برآمدند”.

دادستان کازرون با تشریح جزئیات حادثه ۲۶ اردیبهشت‌ماه گفت: “با ادامه درگیری‌ها دو سه نفر وارد یگان انتظامی شدند و به تیراندازی هوایی مامورین هم توجه نکردند و در نهایت یک نفر با تیر غیرمستقیم کلاشینکف کشته شد”.

لطفی خاطرنشان کرد: “اسلحه کلاشینکف هم در دست مردم و هم در دست ماموران بوده است، اما کارشناس اسلحه و مهمات می‌گوید این فرد توسط مرمی دفورمه‌شده و تغیر شکل داده‌شده کشته شده است، یعنی تیر به جایی اصابت کرده و بعد به این فرد خورده است”.

دادستان کازرون گفت: “طبق نظر کارشناسان به طور مستقیم به آن فرد تیر شلیک نشده و یک‌نفر هم با کُلت کشته شده که باز در میان جمیعت حاضر در آن شب، افرادی با کُلت حضور داشتند”.

لطفی با بیان اینکه شایعه کردند که دادستان در آن شب دستور شلیک داده است، بار دیگر تاکید کرد: “هیچ دستوری مبنی بر دستگیری اشخاص توسط دادستان داده نشده‌ بود و هیچ چیزی به نام حکم تیر وجود نداشت”.

دادستان کازرون در ادامه افزود: “مامورین خودشان طبق قانون از سلاح استفاده کردند و وقتی یگان آن‌ها توسط افراد مسلح مورد حمله قرار گرفت و احتمال خلع سلاح و غارت اسحله و مهمات موجود در یگان انتظامی وجود داشت، طبق قانون از اسلحه استفاده کردند”.

آخرین وضعیت دستگیرشدگان

دادستان کازرون گفت: “طبق آماری که به ما دادند از روز اول اعتراضات ۱۷۰ نفر بازداشت شدند که تا به امروز ۱۵۰ نفر آنان با قرار متناسب به قید وثیقه و کفالت آزاد شده‌اند و دستور آزادی ۴ نفر دیگر هم صادر شده که به دلیل نداشتن وثیقه یا کفالت هنوز در بازداشتگاه حضور دارند”.

لطفی با بیان اینکه ۱۶ نفر دیگر طبق اِقرارهای خود و مستندات موجود از عوامل اصلی این تجمعات بوده و هنوز آزاد نشده‌اند، افزود: “برخی از این اشخاص متهم به شورش علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تخریب اموال عمومی هستند”.

وی با اظهار تاسف از کشته شدن سه نفر در حوادث کازرون ادامه داد: “در جریان این اعتراضات ۲۶۸ نفر از مأمورین نیروی انتظامی و ۵۳ تن از مردم هم مجروح شدند و شمار زیادی از اموال عمومی و خصوصی نظیر بانکها، خوردوهای عمومی، چراغ‌های راهنما و تخریب شدند”.

برچسب ها:

زندانیان