نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دادگاه تجدیدنظر؛ تبرئه آرام فتحی و تبدیل حبس خبات شکیبا به جریمه نقدی

27-آگوست-2018

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: آرام فتحی فعال مدنی اهل مریوان در دادگاه تجدید نظر سنندج از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئە شد. همزمان حبس سه‌ ماهه‌ی خبات شکیبا از سوی دادگاه کیفری به پرداخت جریمه نقدی تغییر کرد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز یکشنبە ۴ شهریور ۱۳۹۷، دادگاه تجدید نظر «آرام فتحی» فعال مدنی و نویسندە‌ی مریوانی برگزار شد و نهایتا از اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق راه‌اندازی کمپین‌های نە بە کشتار کولبران و نە بە جادەهای مرگ» تبرئه شد.

او از بابت این اتهام در تاریخ ١۵ آذر ماه ٩۵ بازداشت و پس از آزادی با تودیع وثیقە‌ی ۵٠ میلیون تومانی، روز ١١ بهمن ۹۵ به دو سال حبس محکوم شدە بود.

آقای فتحی همچنین پیش‌تر در پرونده‌ای دیگر از بابت اتهام «خروج غیرقانونی از کشور»، بە یک سال حبس کە بە مدت ٣ سال تعلیق شدە، محکوم شدە بود.

در خبری دیگر از همین شهر گزارش شده است که یک فعال مدنی به نام «خبات شکیبا» در روز ۳ شهریور ۹۷ به اتهام «شرکت در تجمعات غیرقانونی و برپایی مراسم نوروز»، از سوی شعبە‌ی ١٠٣ دادگاه کیفری در این شهر بە سه ماه حبس محکوم شد و سپس مقرر گردید که وی در ازای پرداخت یک میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بە زندان نرود.

روز دوشنبە ١١ تیرماه، خبات شکیبا بە بازپرسی شعبە‌ی دوم دادگاه انقلاب سنندج احضار و نهایتا با قرار کفالت و به صورت موقت آزاد شدە بود.

جشن نوروز در مناطق کردنشین به دلیل پیشینه تاریخی و اهمیت نمادین سیاسی آن و همین‌طور نقش‌آفرینی احزاب منطقه با دیده شک و بدگمانی از سوی نهادهای امنیتی نگریسته می‌شود.

زندانیان