نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دادگاه تجدید نظر حکم علی خیرجو را تقلیل داد

18-ژانویه-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: حکم ۵ سال حبس تعزیری علی غیرجو فعال مدنی آذربایجانی در دادگاه تجدید نظر به ۶ ماه تقلیل یافت.

 

به گزارش اویان نیوز، حکم ۵ سال حبس تعزیری علی غیرجو فعال مدنی آذربایجانی ساکن اردبیل به همراه مجازات تکمیلی صادره علیه وی در شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل تقلیل یافت.

 

شهباز ابرهیمی خوجین و حسین نارنجی مستشاران شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل با «تجویز ماده ۲۵۰ قانون آئین دادرسی کیفری ضمن رد تجدیدنظرخواهی علی خیرجو به اصل محکومیت» عنوان اتهامی را اصلاح و محتویات پرونده وی را منطبق با ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی تشخیص داده اند.

 

این دادگاه بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی (فعالیت تبلیغی علیه نظام) این فعال آذربایجانی را به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم نموده است.

 

این دادگاه همچنین به دلیل «کافی بودن مجازات اصلی و متناسب بودن جرم و مجازات»، مجازات تکمیلی مقرر در دادگاه بدوی را رد نموده است.

 

حکم ۶ ماه تعزیری این فعال مدنی آذربایجانی در ارتباط با اعتراضات خشک شدن دریاچه ارومیه در شهریور ماه ۱۳۹۰ برای وی صادر شده است.

 

طبق ماده ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏

 

در مهرماه سال جاری علی خیرجو از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب اردبیل به اتهام عضویت در گروه غیرقانونی «چنلی بئل» جهت برهم زدن نظم و امنیت ملی و عمومی کشور به ۵ سال حبس تعزیری در زندان مرکزی کرمانشاه و۲ سال ممنوعیت از اقامت در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل محکوم گردید.

 

حسن زاده رییس شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل به استناد گزارش اداره کل اطلاعات اردبیل و تحقیقات دادسرا و نیز نحوه و محل بازداشت وی در میدان شریعتی اردبیل، با تغییر عنوان اتهامی در کیفرخواست صادره علیه این فعال آذربایجانی رای به محکومیت وی داده است.

 

حسن زاده رییس شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل با نظر به «عدم اصلاح متهم با وجود سوابق متعدد» به استناد ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی این فعال آذربایجانی را به تحمل حبس در زندان مرکزی کرمانشاه و به عنوان «مجازات تکمیلی»، دو سال از اقامت در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل – بعد از اتمام دوران محکومیت – محروم نموده است.

 

علی خیرجو روز ۲مهر۹۲ در شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب اردبیل محاکمه و پس از چند ساعت این حکم به وی ابلاغ گردید.

 

این فعال مدنی آذربایجانی در خرداد سال جاری در جلسات پازپرسی به ریاست قاضی خندستانی به استناد گزارش اداره اطلاعات اردبیل مبنی بر الصاق پلاکارد واعلامیه به زبان ترکی درمراسم ترحیم مادر این فعال آذربایجانی در مهرماه سال ۱۳۹۱ و فعالیت های وی در ارتباط با زبان مادری، اتهام تبلیغ علیه نظام به وی تفهیم شده بود.

 

علی خیرجو روز۲۱شهریور۹۰ در خیابان شریعتی اردبیل توسط نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات مردمآذربایجان در رابطه با خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شده بود.

 

وی در اعتراض به بازداشت غیر قانونی و بد رفتاری مامورین امنیتی در دوران بازداشت در اداره اطلاعات اردبیل دست به اعتصاب غذا زده بود.

 

پیشتر این فعال آذربایجانی به علت حضور در مراسم یادبود تظاهرات خرداد ۸۵ آذربایجان در ارومیه به همراه ۱۷ تن دیگر از فعالان آذربایجانی بازداشت شده بود.

 

همچنین این فعال آذربایجانی به دلیل فعالیت های مدنیخود از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر محروم گردیده است.

برچسب ها:

زندانیان