نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دادگاه شمس الواعظین برگزار شد

30-نوامبر-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: جلسه دادگاه ماشاءالله شمس‌الواعظین، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران، روز شنبه برگزار شد.

این روزنامه‌نگار ایرانی، پس از برگزاری جلسه دادگاه به ایرنا گفت: «برای دریافت جایزه بین المللی قهرمانی آزادی مطبوعات به کیپ تاون افریقای جنوبی رفتم و در آنجا در سخنرانی خود آماری از روزنامه نگاران زندانی و اوضاع مطبوعات کشور ارائه و از مجامع بین المللی درخواست کمک کردم. تلقی آقایان این بود این سخنان تبلیغ علیه نظام بوده است».

به گفته شمس الواعظین، جلسه دادگاه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و روند آن «نسبتا مثبت» بود.

ماشاءالله شمس الواعظین، سردبیر مجله کیان و روزنامه‌های جامعه، توس، نشاط و عصرآزادگان بود که همگی توقیف شده‌اند. این نشریات در دهه ۷۰ در ایران منتشر می‌شدند. این روزنامه‌نگار ایرانی به دلیل فعالیت مطبوعاتی خود طی سالهای گذشته بارها بازداشت شده است.

شمس الواعظین عنوان قهرمان آزادی مطبوعات جهان در سال ۲۰۱۴ را از بنیاد بین‌المللی مطبوعات در آفریقای جنوبی دریافت کرد.

او که پس از بازگشت از آفریقای جنوبی به دادسرای اوین احضار شده بود، روز جمعه از برگزاری دادگاه خود در نهم آذر ماه خبرداد. شمس‌الواعظین که سخنرانی خود در هنگام دریافت جایزه را دلیل دادگاهی شدن خود عنوان کرده بود، در فیس بوک خود نوشت: «…ما خیر و صلاح کشورمان را می خواهیم و اگر به هر دلیلی گمان می کنند که سکوت و صبوری در این بلبشوی خاورمیانه مفید است، ما کار مفید خواهیم کرد و هیچ کار مفیدی بهتر از کار کشاورزی وجود ندارد. چون ما یا باید ذهن های مردم را شخم بزنیم یا زمین مردم را و هر دو محصول می دهد. ما فعلا مشغول شخم زمین مردم هستیم که امیدوارم حاصل خیز باشد»

شمس‌الواعظین در ماه‌های گذشته برای بازگشایی انجمن صنفی مطبوعات ایران تلاش کرده است.

زندانیان