نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دبیرکل سازمان ملل از وضعیت دوتابعیتی های زندانی ابراز نگرانی کرد

9-مارس-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از وضعیت زندانی‌های دو تابعیتی یا غیرایرانی در ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان آزادی فوری آنها شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، آنتونیو گوترش با ارجاع به بررسی‌های کارشناسان سازمان ملل گفته است برخورد با شهروندان کشورهای دیگر و ایرانی‌های با تابعیت مضاعف، به یک رویه در ایران تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، آنتونیو گوترش این نکات را در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل و در کنار موارد دیگری از نقض حقوق بشر در ایران بیان کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود اشاره کرده است که تعامل حکومت ایران با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل بیشتر شده و نمایندگان کمیساریای حقوق بشر سفری به ایران داشته‌اند.

آقای گوترش خبر داده که ایران از کمیسر عالی حقوق بشر نیز برای سفر به این کشور دعوت کرده است. آقای گوترش به طور ویژه گفته است عنوان مجرمانه “فساد فی الارض” که مجازات اعدام را در پی دارد، گنگ و نامشخص است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل از دادگاه‌‎های ویژه‌ای که خارج از آیین دادرسی ایران و برای رسیدگی به جرایم اقتصادی تشکیل شده، ابراز نگرانی شده است.

آنتونیو گوترش در بخش دیگری از گزارشش با اشاره به نبود گردش آزاد اطلاعات در ایران، از برخورد با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران، از جمله کارکنان بی‌بی‌سی انتقاد کرده است.

طی سال‌های گذشته مقام‌های امنیتی ایران و به خصوص سپاه پاسداران بسیاری از شهروندان دو تابعیتی را در ایران بازداشت کرده‌اند. بسیاری از این افراد به دعوت رسمی از سوی دانشگاه‌ها و موسسات علمی به ایران سفر کرده بود اما در ادامه به “اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم” یا تحت عنوان “پروژه نفوذ” بازداشت و محاکمه شده‌اند.

زندانیان