نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

در پی انتشار حکم صادره برای سعید مرتضوی، مدیر عامل خبرگزاری مهر بازداشت شد

3-جولای-2013

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: رضا مقدسی، مدیر عامل خبرگزاری مهر،روز گذشته بازداشت و پس از هشت ساعت آزاد شده است.

 

به گزارش ندای سبز آزادی، رضا مقدسی پس از انتشار خبر جریمه ۲۰۰ هزار تومانی سعید مرتضوی،متهم جنایت کهریزک بازداشت و پس از ۸ ساعت آزاد شده است.

 

بازداشت مدیر عامل خبرگزاری مهر با حکم دادستانی تهران انجام شده است. انتشار خبر جریمه ۲۰۰ هزار تومانی سعید مرتضوی متهم جنایت کهریزک و تبرئه شدن وی از معاونت در قتل محمد کامرانی بازتاب گسترده ای در رسانه ها و صفحات اجتماعی داشته است.

 

عبدالحسین روح الامینی پدر یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک نیز ضمن تایید خبر صدور حکم پرونده قضات کهریزک اظهار داشت: احکام اولیه آقایان مرتضوی، حداد و حیدری فر صادر و ابلاغ شده است.

 

وی با بیان این که براساس اخبار شنیده شده متهمان به انفصال دائم از مشاغل قضایی محکوم شده اند افزود: همچنین گفته شده هر ۳ متهم به انفصال از خدمات دولتی نیز محکوم شده اند.

 

روح الامینی تاکید کرد: حکم صادر شده حکم اولیه است و وکلای متهمان اعلام کرده اند که نسبت به آن اعتراض خواهند کرد.وی با اشاره به این که گفته می شود در بخشی از این حکم متهم اصلی به ۲۰۰ هزار تومان جریمه برای گزارش خلاف واقع محکوم شده تصریح کرد: براساس ماده ۵۴۰ قانون قاضی در این مورد می توانست علاوه بر شلاق از ۲۰ تا حداکثر ۲۰۰ هزار تومان جریمه برای متخلف تعیین کند.

 

روح الامینی در گفت و گو با روزنامه خراسان با بیان این که ما به احکام صادر شده تمکین می کنیم و آن را دستاورد بزرگی در برخورد با متخلفان می دانیم افزود: از عملکرد قوه قضاییه در برخورد با صاحب منصبان سابق قوه قضاییه راضی هستیم و از گام عبرت آموزی که این قوه برداشته تقدیر می کنیم البته توقع می رفت برای پیشگیری از تخلف مشابه و احترام و اقناع افکار عمومی از مجازات های تکمیلی با استفاده از سایر ظرفیت های متناسب ثانوی استفاده می شد.

 

وی در عین حال تصریح کرد: افکار عمومی منتظر است که انفصال دائم از خدمات قضایی، پشیمانی متهمان را به دنبال داشته باشد.

 

براساس قانون قاضی می تواند در مورد اتهام مذکور احکام شدیدتری هم چون تبعید و محرومیت از امکانات اجتماعی صادر کند.وی هم چنین با بیان این که آقای مرتضوی از اتهام معاونت در قتل مرحوم محمد کامرانی تبرئه شده است گفت: اما پرونده شکایت ما (خانواده مرحوم محسن روح الامینی) از سعید مرتضوی و حیدری فر در ارتباط با معاونت در قتل در دادسرای کارکنان دولت مفتوح است.

زندانیان