نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دستور قضایی برای فیلتر ۸ هزار کانال تلگرامی

16-جولای-2017

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس:‌ خرم‌ آبادی، معاون دادستان کل کشور گفت که تاکنون دستور قضایی فیلتر هشت هزار کانال تلگرامی به وزارت ارتباطات داده شده، اما این کانال‌ها فیلتر نشده‌اند. در واکنش به این اظهار نظر، وزیر ارتباطات گفته آقای خرم‌آبادی “نظر شخصی” خودش را بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالصمد خرم‌آبادی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: “تاکنون حدود ۸ هزار کانال تلگرامی مجرمانه که علیه امنیت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و علیه مقدسات و هویت ملی، دینی و فرهنگی مردم مشغول فعالیت هستند شناسایی شده و فهرست این کانال‌ها، بارها با دستور قضایی جهت فیلتر شدن برای وزارت ارتباطات ارسال شده ولی تاکنون فیلتر نشده‌اند”.

به گفته معاون دادستان کل کشور، حتی دستور انسداد برخی از این کانال‌ها بیش از ۴۰ مرتبه برای وزارت ارتباطات ارسال شده است.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزود: “با توجه به اینکه مسئولیت تهیه و تأمین زیرساخت ارتباطات اینترنتی کشور با وزارت ارتباطات است و به لحاظ وظایف ذاتی، تأمین اینترنت کشور را به عهده دارد، این وزارتخانه مکلف به اجرای دستورهای قضایی و دستورات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص فیلتر مصادیق محتوای مجرمانه است”.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی اضافه کرد: “وزارت ارتباطات اعلام می‌کند دستورهای قضایی مربوط به انسداد کانال‌های مجرمانه تلگرامی را برای مدیر تلگرام ارسال کرده ولی مدیر تلگرام اولاً از اجرای بسیاری از دستورها استنکاف کرده و صرفاً برخی از کانال‌های مستهجن آن هم با تعریفی که خودشان از «مستهجن» دارند و نه تعریفی که ما داریم را فیلتر می‌کنند. ثانیاً کانال‌های مستهجن مسدود شده نیز بلافاصله با تغییر جزئی در نام خود با همان محتوای قبلی منتشر می‌شوند؛ بنابراین همکاری تلگرام با وزارت ارتباطات در مورد انسداد محتوای مجرمانه تقریباً مساوی است با هیچ!”

محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران، صحبت‌های آقای خرم‌آبادی را رد کرده و گفته است هشت هزار کانال تلگرامی مجرمانه وجود ندارد و مجرمانه بودن این کانال‌ها “نظر شخصی” آقای خرم‌آبادی است.

به گزارش ایرنا آقای واعظی گفته است: “ایشان تخصص این مسایل را ندارند اما همواره مصاحبه کرده و اعلام نظر می‌کنند و نظرشان بسته شدن همه چیز است.”

زندانیان