نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دست کم ۲۷۶ حرکت اعتراضی در فروردین ۱۴۰۰ توسط اقشار مختلف صورت گرفته است

21-آوریل-2021

گروه خبری: کارگران و اصناف -

نفس در قفس، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰: علیرغم تعطیلات مربوط به سال نو،  و همچنین گسترش پاندمی کرونا، اعتراضات در میان اقشار مختلف به دلیل شرایط معیشتی و فشارهای اقتصادی و اجتماعی ادامه داشته است. معترضان عموما به دلیل نگرفتن حقوق اولیه و پایمال شدن حقوق معیشتی‌خود توسط مقامات، دست به تجمعات اعتراضی زدند. این درحالی ست که وضعیت شیوع بیماری کرونا زندگی اکثریت مردم ایران را سخت‌تر کرده است.

به گزارش مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، دست‌کم ۲۷۶ حرکت اعتراضی در یک ماه در شهرهای مختلف ایران توسط اقشار مختلف مردم، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، کارگران، معلمان، دانشجویان، داروسازان،  کشاورزان و… صورت گرفته است.

روز اول فروردین مردم روستای عرب سورنگ در اعتراض به مورد تجاوز قرار گرفتن دو کودک خردسال توسط یکی از نگهبانان سد گلستان، دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمعات به مدت ۳ روز ادامه داشت.

در روزهای آغاز سال جدید، تعدادی از خانواده زندانیان سیاسی در مشهد با تجمع مقابل زندان وکیل آباد خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی شدند.

همزمان با تایید نهایی قرارداد ۲۵ ساله با چین، و انتشار قسمت‌هایی از این قرارداد گروههای از مردم در شهرهای مختلف در اعتراض به آنچه «وطن فروشی» می نامیدند دست به تجمع زدند.

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین‌اجتماعی در حداقل ۲۰ شهر، به طور ادامه دار در طول یک ماه ، ۵ بار تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

بازنشستگان معترض، بنرهایی در دست داشتند و شعارهایی از قبیل “کشتی بازنشسته، دیگه به گل نشسته”، “حقوق ما ریالی، هزینه ها دلاری”، “عدالت ندیدیم، دیگه رای نمیدیم” و “دولت خیانت میکند، مجلس حمایت میکند” را سر دادند.

مطالبات این بازنشستگان افزایش مستمری های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و همچنین محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی عنوان شده است.

همچنین  معلمان فارغ التحصیل دانشسراها در شهرهای کرج و اصفهان و تبریز و …در اعتراض به حذف سنوات فاصله خدماتی دست به اعتراضات گسترده زدند.

گروهی از سهامداران زیان دیده بازار بورس، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار در شهرهای مختلف دست به تجمع زدند.

در میان اقشار معترض، کشاورزان شرق اصفهان هم‌چنان به دلیل عدم رسیدگی به مطالباتشان و دسترسی به حقآبه قانونی خود اعتراضات خود را با تجمع در محل انتقال آب برای مصارف دیگر تجمع کرده و در چندین مورد اقدام به تخریب لوله‌های انتقال آب کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا در مورد وضعیت زندگی مردم نوشته است : «هر روز و هر سال شاهد کاسته شدن از سطح کیفی زندگی مردم هستیم که تا جایی از آن کاسته شده که مردم مجبورند کمبودهای سفره را با پوست مرغ پر کنند. وقتی دستمزد نصف خط فقر هم نباشد، چنین پدیده‌هایی دور از انتظار نیست.»

روزنامه جهان صنعت با اشاره به افول وضع مردم در زمینه اقتصادی می‌نویسد: «بنا بر آمارهای رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس نظام درآمد ملی سرانه ایرانیان در سال ۱۳۸۳ معادل ۵میلیون و ۷۶۰هزار تومان بوده در صورتی که امروز به ۴میلیون و ۷۴۰هزار تومان رسیده و بیش از یک میلیون تومان کاهش یافته است. مطابق گزارش این مرکز تنها ۳۵درصد مردم ایران یعنی نزدیک به ۴دهک از جامعه طی یک دهه اخیر، زیر خط فقر قرار گرفته‌اند».

همین منبع می‌افزاید: «جایگاه ایران در شاخص کامیابی در سال ۲۰۱۹ در میان ۱۷کشور منطقه در رتبه هفدهم قرار گرفته و اقتصاد ایران که از آغاز دهه ۱۳۹۰ با رشد منفی روبه‌رو بوده، تنها طی ۲سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۱۲درصد کوچک‌تر شده است»(جهان صنعت ۲۴اسفند).

سهراب بختیار اقتصاددان یکشنبه ۲۴اسفند با رد کردن آمار سال گذشته جمعیت زیر خط فقر بالغ بر۷۰میلیون عنوان کرد و گفت: «بر اساس تعداد متقاضیان وام ناچیز یک میلیون تومانی اقشار محروم جامعه و بی‌تردید در حدود ۸۰درصد مردم ایران در حال حاضر و بر اساس پارامترها و متغیرهای اساسی اقتصادی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. هم‌چنین و طبق آمار بخشی از این تعداد با درآمدی در حدود ۹۰۰هزار تومان ماهانه و بخش دیگری نیز فقط با واریز مبلغ ناچیز یارانه امرار معاش می‌نمایند که در واقع فقر مطلق محسوب می‌شود».

برچسب ها:

زندانیان