نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دفن شبانه جسد اوین عثمانی و بازداشت چند ساعته بستگان وی

19-نوامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: اوین عثمانی، دختر ۱۷ ساله از اهالی شهرستان بانه در میان تدابیر شدید امنیتی و به صورت شبانه دفن شد.

 

یک منبع نزدیک به خانواده اوین عثمانی، دختر ۱۷ ساله ای که در روزهای گذشته بر اثر شلیک نیروهای انتظامی درگذشت، در گفتگو با کمپین صلح فعالان در تبعید اعلام کرد که ماموران امنیتی تنها پس از اخذ تعهد نامه کتبی از خانواده مبنی بر عدم اعلام و انتشار اخبار مربوط به این قتل، اجازه حضور برادر اوین در زمان کالبدشکافی را داده اند.

 

وی در خصوص واکنش مسوولان محلی به این قتل، به این کمپین گفت: “یکی از افسران که در زمان کالبد شکافی در محل حاضر بود، با لحنی زننده به خانواده گفت که چرا ناراحت هستید، ماه حرام است و دیه ۲ برابر! از سوی دیگر فرماندار و نماینده مردم بانه در مجلس، در روز اول در بیمارستان حاضر شدند ولی هیچ گونه اقدامی در جهت اعزام و یا هر گونه کمکی در جهت افزایش کیفیت خدمات پزشکی، انجام ندادند.”

 

این منبع نزدیک به خانواده خانم عثمانی و شاهد ماجرا، در خصوص خبر اولیه این کمپین تصریح کرد که به نامزد و برادر خانم آوین عثمانی، آسیبی نرسیده است.

 

کمتر از یک هفته به مراسم عقد اوین و نامزدش باقی مانده بود و خانواده و نامزد وی همچنان دچار بهت از این قتل، شاهد و ناظر مراسم ختم وی بوده اند.

 

این شاهد محلی در توضیح نحوه وقوع این حادثه که در کیلومتر ۵ شهر بانه رخ داد به خبرنگار این کمپین توضیح داد که افراد مهاجم هیچ نشانی از نیروهای انتظامی نداشتند، در زمان حمله با لباس شخصی بوده و خودروی آنها فاقد هرگونه آرمی بوده است.

 

او می گوید که تنها بعد از مراجعه به بیمارستان و پیگری خانواده متوفی معلوم شد که مهاجمین از نیروی انتظامی بودند.

 

هم‌چنین بنا به گزارش این کمپین، به دنبال انتشار اعلامیه ای با مظنون قدردانی از شرکت کنندگان در مراسم ختم اوین عثمانی، عده ای از بستگان این خانواده برای ساعاتی بازداشت شده و شهرستان بانه، امنیتی شد.

 

نیروهای امنیتی در سطح شهر مشغول پاکسازی اعلامیه های الصاقی هستند و طی پیگیریهای اعضای خانواده و پس از گرفتن تعهد از خانواده مرحومه و تذکر جدی به آنها، بستگان بازداشت شده، ساعتی پیش آزاد شدند.

 

منابع محلی از فضای به شدت امنیتی در سطح شهر، و تهدید و ارعاب مداوم اعضای خانواده عثمانی، خبر می دهند.

 

avin osmani1

برچسب ها:

زندانیان