نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دو زندانی عقیدتی اهل سنت کُرد مجددا به اعدام محکوم شدند

20-می-2014

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: دو زندانی عقیدتی اهل سنت کُرد که قبلا حکم اعدامشان در دیوان عالی کشور نقض شده بود، بدون برگزاری مجدد دادگاه مجددا به اعدام محکوم شده و حکم قطعی آنان به اجرای احکام فرستاده شده است.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، روز ۷ دی ماه سال گذشته، سیدهادی حسینی و صدیق محمدی از طریق وکلای خود باخبر شدند که حکم اعدامشان از سوی دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده ایشان مجددا باید در دادگاه انقلاب سنندج مورد بررسی قرار گیرد. اما این دو زندانی عقیدتی اهل سنت بدون آن‌که مجددا دادگاهی شوند دوباره به اعدام محکوم شده اند.

دیروز دوشنبه به خانم فاطمه مرشد وکیل سیدهادی حسینی و آقای حمید ساعدی موچش وکیل صدیق محمدی اعلام شده است که حکم اعدام این دو زندانی عقیدتی کرد قطعی شده و به اجرای احکام فرستاده شده است و ایشان همچنان در خطر اجرای حکم قرار دارند.

پیش‌تر، خانم فاطمه مرشد وکیل سیدهادی حسینی به خانواده این زندانی اهل سنت اعلام کرده بود که به علت مشکلات اختلالات جدی روانی موکلش حکم اعدام ایشان نقض شده و مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین آقاى حمید ساعدى موچش وکیل صدیق محمدى هم به خانواده آقاى محمدى اعلام کرده بود که حکم موکلش به علت اختلالات روانى لغو شده است.

یکی از نزدیکان این ۲ زندانی در گفت‌و‌گو با گزارش‌گر «نفس در قفس»، در همین رابطه گفت: «سید هادى حسینى و صدیق محمدى روزانه ۲۱ قرص اعصاب و روان مصرف می‌کنند و رفتارشان کاملا غیرعادى شده است.»

گفتنی است، سید هادى حسینى که دارای کارت قرمز از بیمارستان فارابى کرمانشاه است، در زندان‌هاى سنندج، اوین و رجایى‌شهر بدون محاکمه بازداشت بوده و اکنون بیش از یک سال است که در زندان قزلحصار منتظر اجراى حکم اعدام خویش است.

شایان ذکر است، این ۲ زندانی اهل سنت توسط شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده بودند. این حکم در دی ماه ۱۳۹۲ و پس از اعتصاب غذای طولانی مدت این زندانیان و ۴ زندانی اهل سنت دیگر در دیوان عالی کشور نقض شده و برای بررسی مجدد به دادگاه سنندج ارجاع شد.

زندانیان