نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دو شکارچی غیرمجاز در بابل روانه زندان شدند

6-دسامبر-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رئیس اداره محیط زیست بابل گفت که ۲ تن از شکارچیان غیر مجاز چهار بال قوی مهمان یکی از آببندان های این شهرستان روانه زندان شدند. به گفته وی، شکارچیان بر اساس شکوائیه ای که اداره محیط زیست شهرستان علیه آنان در دادگستری طرح کرده بود، توسط قاضی دادگاه روز جاری دوتن از آنان با صدور بازداشت موقت به زندان فرستاده شدند و یک شکارچی دیگر به قید وثیقه آزاد شد. همچنین دادگاه عمومی بخش کیاسر شهرستان ساری ۲ شکارچی توله پلنگ را در مجموع به ۲۴ ماه زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شکارچیان غیرمجاز سه شنبه هفته پیش این قوهای سفید مهاجر در آببندان روستای مرزن آباد را در حالی که تحت حفاظت محلی ها قرار داشتند، سلاخی کردند.

اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا پس از فرار شکارچیان آنان را از طریق شماره پلاک خودرویشان شناسایی و به کمک محیط بانان دستگیر کردند.

قوهای شکار شده از جمع گله ۱۹ بالی و نابالغی بودند که برای زمستان گذرانی آببندان مرزن آباد را انتخاب کرده و تنها کمتر از یک هفته در آنجا توسط اهالی روستاهای همجوار تغذیه می شدند.

نعمت الله قنبری، رئیس اداره محیط زیست بابل دوشنبه شب گفت که شکارچیان بر اساس شکوائیه ای که اداره محیط زیست شهرستان علیه آنان در دادگستری طرح کرد و قاضی دادگاه هم امروز ۲ تن از آنان را روانه زندان کرد.

وی افزود : “یکی دیگر از شکارچیان که شریک جرم ۲ نفر دیگر بود با صدور قرار کفالت آزاد شده است”.

قنبری با هشدار به شکارچیان غیرمجاز ، گفت: “روز جمعه گذشته هم ۶ تن از شکارچیان فاقد پروانه شکار هنگام حضور در مراسم قرق شکنی روستای ‘ رمنت ‘ شناسائی و اسلحه اشان توقیف شده است”.

وی افزود: “اسلحه ۶ شکارچی دیگر هم روز پنجشنبه گذشته به خاطر شکار بیش از تعداد مجاز در روستای مرزون آباد ضبط شد”.

او ادامه داد: “تمامی این ۱۲ شکارچی هم به مراجع قضائی معرفی شدند”.

محیط زیست به منظور ایجاد تعادل در چرخه حیات هر ساله با صدور مجوز برای شکارچیان به آنان اجازه می دهد در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته پرندگانی را که نسلشان در معرض انقراض نیست ، شکار کنند.

هر شکارچی بر اساس این مجوز می تواند در روزهای مجاز حداکثر چهار قطعه پرنده شکار کند.

غاز، اردک و چنگر از جمله پرندگانی هستند که شکارشان مجاز است.

اردک سرسبز (سیکا نر مرغ)، اردک ارده ای (ریکا مرغ )، اردک نوک پهن (بیلک)، خوتکا معمولی ( کشتل ) و فیلوش (وروشت) هم از دیگر پرندگانی هستند که شکارشان در آببندان ها و مزارع مجاز ولی در مناطق جنگلی ممنوع است .

دوسال حبس جزای شکارچیان توله پلنگ

به گزارش ایرنا، دادگاه عمومی بخش کیاسر شهرستان ساری ۲ شکارچی توله پلنگ را در مجموع به ۲۴ ماه زندان محکوم کرد.

براساس این رای متهم ردیف اول به ۱۸ ماه و نفر دوم نیز به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

این ۲ شکارچی متخلف همچنین باید ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی به صندوق دولت واریز کنند که این پرداخت نقدی جدای از بهای شکار پلنگ است.

دادگاه همچنین این ۲ شکارچی غیرمجاز را به درخواست محیط زیست از داشتن اسلحه شکاری محروم کرده است.

ماموران محیط زیست شهر کیاسر از توابع شهرستان ساری حدود ۲ ماه پیش این شکارچیان را پس از شکار یک قلاده توله پلنگ در منطقه حفاظت شده چهاردانگه دستگیر کردند و تحول دستگاه قضایی دادند.

پلنگ از گونه های جانوری تحت حمایت است که طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست بهای شکار هرقلاده از گونه یوز آسیایی یک میلیارد ریال و پلنگ ایرانی ۸۰۰ میلیون ریال است.

زندانیان