نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دو فعال آذربایجانی به حبس و تبعید و محرومیت از فعالیت سیاسی محکوم شدند

24-دسامبر-2018

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با صدور حکمی ابراهیم نوری و جعفر رستمی دو تن از فعالین آذربایجانی را که به ظن شرکت در تجمعات قلعه‌‌ی بابک در تهران بازداشت شده بودند به حبس، تبعید و محرومیت سیاسی – اجتماعی و رسانه‌ای محکوم کرد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، هجده ماه حبس تعزیری و دو سال اقامت اجباری در نهبندان در مرز با افغانستان برای ابراهیم نوری و شش ماه حبس تعزیری برای جعفر رستمی احکامی هستند که از سوی دادگاه مذکور برای این دو فعال آذربایجانی صادر شده است.

همچنین در این حکم هر دو فعال محکوم شده از عضویت در هرگونه احزاب، گروه‌ها، دستجات سیاسی-اجتماعی و فعالیت‌های رسانه‌ای محروم شناخته شده‌اند.

در حکم صادره که به صورت شفاهی قرائت شده، عنوان شده که چون آقای نوری بیش از سی بار بازداشت شده و هیچ‌گاه از مواضع خود کوتاه نیامده، نه امیدی به تغییر در مواضعش دیده می‌شود و نه تنبیه وی امکان‌پذیر است.

همچنین در ارتباط با آقای رستمی، محکومیت ۷ ماهه در پرونده قبل به عنوان یکی از دلایل محکومیتش در این پرونده مطرح شده است.

ابراهیم نوری متولد ۱۳۷۱ در شهرستان اهر و دانشجوی رشته‌ی حقوق از زمان بازداشت در ۱۱ تیر امسال هم‌چنان در زندان اوین محبوس است. هر چند در این حکم عنوان می‌شود که عدم آزادی موقت او، از عجز در تودیع وثیقه است ولی این عدم آزادی موقت به درخواست دادستانی اهر صورت گرفته و حکم شش ماه حبس تعزیری او که قبلا در آذربایجان‌شرقی صادر شده از شهریور ماه امسال به مرحله اجرا درآمده است.

عفو‌بین الملل نوری را زندانی عقیده و وجدان می‌داند.

این سازمان همچنین اقدام به بازداشت فعالین مرتبط با مراسم قلعه بابک را شدیدا محکوم و آزادی بی‌قید و شرط تمام فعالینی که احتمال محاکمه آنها می رود را خواستار شده است.

زندانیان