نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رئیس‌کل دادگستری کرمانشاه: «مجازات اعدام بازدارنده است!»

7-اکتبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: رئیس‌کل دادگستری کرمانشاه مدعی شد که در بحث مبارزه با مواد مخدر مجازات اعدام بازدارنده است و اگر این مجازات‌های بازدارنده نبود وضعیت جامعه خیلی اسفناک می‌شد. وی هم‌چنین به عنوان پیشنهاد به جای اعدام زندانیانی که مسحق این مجازات نیستند، زندان سخت توام با کار در مکان‌های سخت را راه‌حلی دانست که باید به آن توجه کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عدالتخواه با اشاره به وجود مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر در برخی کشورها گفت: “کشورهای اروپایی مدیون ما هستند که نمی‌گذاریم مواد مخدر به کشورهای آنها ترانزیت شود”.

وی مدعی شد: “اگر این مجازاتها حذف شود وضعیت ما در موضوع مواد مخدر خیلی اسفناک خواهد شد و باید برای قاچاقچیان عمده این مجازات را داشته باشیم و علاوه بر آن باید مجازات‌های جایگزین را هم شناسایی کرده و از آن بهره ببریم”.

این مقام قضایی عنوان کرد: “چه بسا نیاز داشته باشیم مجازاتهای سختی غیر از اعدام اعمال کنیم و قانون‌گذار باید مجازاتهای سخت دیگری را هم برای قاچاقچیان مواد مخدر در نظر بگیرد که یعنی نوع زندان افراد قاچاقچی با افراد دیگری که مثلا یک نزاع ساده داشته‌اند باید متفاوت باشد”.

عدالتخواه بیان کرد: “باید نوع حبس و مجازاتهای حبس قاچاقچیان مواد مخدر با افراد دیگر متفاوت باشد و قانونگذار باید به سمتی برود که مجازاتهای حبس توأم با اشتغال و کار را برای این قاچاقچیان درنظر بگیرد. مجازات‌هایی سخت و شدید که هزینه‌های ارتکاب اینگونه جرائم را سنگین کند”.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه افزود: “نباید قاچاقچی این تصویر را به ذهن خود راه دهد که مواد مخدری را قاچاق می‌کند و نهایتاَ چند سالی را در زندان به راحتی سپری کرده و بعد از آن آزاد می‌شود”.

عدالتخواه تاکید کرد: “لذا باید با این افراد بسیار سخت برخورد کرد و در همان زندان‌هایی که حضور دارند با برنامه‌ریزی دقیق مشغول به کار شده و از درآمد همان اشتغال هزینه‌های خانواده‌های آنان را تامین کرد”.

وی توضیح داد: “زندان سخت توأم با کار در مکانهای سخت راه‌حلی است که باید به آن توجه کرد وافراد قاچاقچی مواد مخدر بدانند که اگر مستحق اعدام نباشند مجازات طولانی مدت حبس همراه با کار برای آنها وجود دارد، باید با این افراد سخت برخورد کرد”.

زندانیان