نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رئیس دادگستری تهران: دادگاه فعالان محیط زیستی زندانی به زودی برگزار می شود

9-نوامبر-2018

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رئیس دادگستری استان تهران خبر داد که پرونده فعالان محیط زیستی زندانی به دادگاه انقلاب ارسال شده و شعبه رسیدگی به آن نیز تعیین شده است.

غلامحسین اسماعیلی روز جمعه، ۱۸ آبان، درمصاحبه با خبرگزاری مهر گفت که دادگاه این افراد «به زودی» برگزار خواهد شد.

وی درعین حال اعلام کرد که هنوز زمان برگزاری دادگاه تعیین نشده است.

آقای اسماعیلی با این حال مشخص نکرد که دادگاه این پرونده در کدام یک از شعبه‌های دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش رادیو فردا، پیش از نیز غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، خبر داده بود که برای پنج نفر از زندانیان این پرونده کیفرخواست صادرشده و این پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارجاع داده شده است.

روز یکشنبه، ۲۹ مهر، نیز محمدحسین آقاسی، وکیل چند تن از این زندانیان، در مصاحبه با رادیوفردا خبر داده بود که دادستان تهران عنوان اتهامی پنج نفر از این فعالان را از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» تغییر داده است.

پس از آن عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، علت تغییر در اتهام این پنچ نفر از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» را رفع «نواقص» پرونده و «تکمیل تحقیقات» عنوان کرد.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس، اعلام کرده که از تغییر اتهام فعالان بازداشتی محیط‌ زیست «شگفت زده شده است».

هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، نزدیک به ۹ ماه است که در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود، در زندان جان باخت و خانواده او به شدت ادعای قوه قضائیه مبنی بر «خودکشی» او در زندان را رد کرده‌ است.

در همین حال عفو بین‌الملل «جلوگیری از انجام تحقیقات مستقل» دربارهٔ «مرگ بسیار مشکوک» سیدامامی را نشانه «تلاش عامدانه و برنامه‌ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه و قتل» دانسته‌است.

پس از بازداشت این فعالان محیط زیستی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد آقای سیدامامی و همکارانش با استفاده از دوربین‌های عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌های موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده‌اند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اما این اتهام را وارد ندانسته و گفته این دوربین‌ها قادر به تصویربرداری از محیط محدودی در اطراف خود هستند.

در همین حال وب سایت کلمه روز چهارشنبه در گزارشی ضمن رد این اتهام مطرح شده از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به فعالان محیط زیستی نوشته بود که «بیشتر افراد شبکه جاسوسی» برای اسرائیل و آمریکا «وابسته به نهادهای امنیتی چون سپاه و وزارت اطلاعات هستند، و یا در نهادهای انتصابی و بالادستی نفوذ دارند».

به گفته این وب سایت، یک زن و شوهر که از نیروهای سپاه پاسداران بوده‌اند و اخیرا بازداشت شده‌اند«به مدت سه سال اطلاعات موشکی ایران، سکوهای پرتاب و نقشه های دقیق و محاسباتی موشک‌های شهاب را در اختیار یعنی سازمان سیا قرار می داده‌اند».

براساس این گزارش، «بستگان این زوج نیز از رده‌های بالای اطلاعات سپاه هستند» و « افراد دیگری از وابستگان چند فرد سرشناس در چند نهاد انتصابی(نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی) نیز بازداشت شده‌اند».

در سال‌های گذشته نیز گزارش‌هایی درباره دستگیری برخی از مقامات امنیتی ایران به اتهام جاسوسی برای اسرائیل منتشر شده است.

از جمله رضا علیجانی، فعال ملی-مذهبی، در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود که دو مسئول میز اسرائیل در وزارت اطلاعات و همچنین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت و اعدام شده‌اند.

زندانیان