نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی از اعدام؛ پایان ۱۱ سال بلاتکلیفی در زندان

21-می-2018

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: کارگری که به اتهام قتل همکارش در ساختمان نیمه کاره به اعدام محکوم شده بود پس از ۱۱ سال بلاتکلیفی و حضور نیافتن خانواده مقتول برای اجرای حکم تقاضای اعمال ماده ۴۲۹ کرد که قضات پس از شنیدن اظهاراتش او را به ۱۰ سال حبس محکوم کردند. از آنجا که وی ۱۱ سال در زندان به سر می‌برد بزودی با قرار وثیقه آزاد خواهد شد.

به گزارش روزنامه ایران، رسیدگی به این پرونده از سوم خرداد سال ۸۶ به‌دنبال کشف جنازه مردی از داخل گونی قرمز رنگ در برغان کرج شروع شد. در نخستین تحقیقات جنایی هویت مقتول به نام «گل محمد» شناسایی و مشخص شد که وی کارگر ساختمانی بوده است.

صاحبکار وی به کارآگاهان گفت: گل محمد با «غلام» هم ولایتی و دوست بودند شاید او بداند چه کسی قاتل است. وقتی کارآگاهان به‌دنبال بازجویی از غلام به خانه او رفتند با لباس‌های خونی او که داخل یک ساک بود روبه‌رو شدند.

غلام در بازجویی‌ها پرده از راز قتلی که مرتکب شده بود برداشت و گفت: من و گل محمد درحال سیمان کاری بودیم وقتی از او خواستم که سیمان بیاورد تا داخل گونی بریزم او سرپیچی کرد و به خاطر این مسأله باهم درگیر شدیم و با لوله فلزی که از داربست‌ها جا مانده بود ضربه‌ای به سرش زدم اما نمی‌دانستم با این ضربه کشته می‌شود.

با اعتراف‌های مرد افغانستانی او پس از محاکمه در دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی قضات شعبه ششم دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت.

از صدور حکم قطعی اعدام ۹ سال گذشت اما خانواده مقتول برای اجرای حکم حضور نیافتند بنابراین متهم به خاطر بلاتکلیفی تقاضای اعمال ماده ۴۲۹ کرد و همین باعث شد صبح دیروز از زندان به شعبه چهارم دادگاه کیفری به ریاست قاضی اصغر عبداللهی انتقال یابد تا به وضعیت او رسیدگی شود.

قضات پس از شنیدن اظهارات متهم او را به ۱۰ سال حبس محکوم کردند.

از آنجا که وی ۱۱ سال در زندان به سر می‌برد به زودی با قرار وثیقه آزاد خواهد شد.

برچسب ها:

زندانیان