نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی از اعدام سه زندانی در سه شهر مختلف

14-ژانویه-2020

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سه زندانی متهم به قتل در پرونده‌هایی جداگانه در شهرهای ایرانشهر، سردشت و ارومیه که به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت اولیای دم از مرگ رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸، محسن گل محمدی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان از رهایی یک زندانی محکوم به اعدام خبر داد. این متهم که در سال ۱۳۹۵، طی یک نزاع خیابانی مرتکب قتل جوان دیگری شده بود؛ تنها هشت ساعت پیش از اجرای حکم بخشیده شد.

در گزارش دیگر از ایرنا، ولی‌ خداکرمی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سردشت از رهایی یک زندانی محکوم به اعدام خبر داد.

وی افزود: “این زندانی در مرداد سال ۱۳۹۳ و در یک نزاع که بر سر مسایل مالی بود، پسر عموی خود را با استفاده از سلاح گرم به قتل رسانده بود که با دستور قضایی بازداشت و در دادگاه کیفری استان به اعدام محکوم شده و حکم به تایید دیوان عالی کشور رسید”.

خداکرمی تصریح کرد: “پس از  کسب اجازه اجرا از سوی رییس قوه قضائیه، در مرحله اجرای حکم قرار داشت که تلاش‌ها برای رضایت اولیای دم از سوی شورای حل اختلاف و معتمدان سردشت آغاز شد و سرانجام پس از چندین جلسه با حضور روحانیون و معتمدان، رضایت خانواده مقتول کسب شد و اصل مجازات اعدام برای این محکوم منتفی شد”.

به گزارش ایرنا, معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی گفت: “پس از گذشت ۱۹ سال با جلب رضایت از اولیای دم، پرونده قتل به سازش منجر شد و متهم به قتل از چوبه‌دار رهایی یافت.

وی اظهار داشت: “محکوم علیه این پرونده در خرداد سال ۱۳۷۹ مرتکب قتل عمدی شخصی به هویت مرحوم ( ز- الف) شده بود که در بهمن سال ۱۳۹۳ بازداشت شد”.

وی ادامه داد: “با تکمیل پرونده و درخواست اعدام از سوی اولیای دم و ختم رسیدگی به وسیله دادگاه، حکم اعدام برای محکوم صادر و در نهایت حکم اعدام صادره توسط یکی از شعب دیوان عالی کشور تایید شد”.

زندانیان