نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی از اعدام یک زندانی در تهران

28-فوریه-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: یک زندانی متهم به قتل در تهران با رضایت اولیای دم، از مرگ رهایی یافت.

به گزارش روزنامه ایران، یک زندانی که متهم است در جریان درگیری در پاتوق معتادان باعث مرگ جوانی شده، به اعدام محکوم شد اما با تلاش خانواده و رضایت اولیای دم از مرگ نجات یافت.

رسیدگی به این پرونده از دوازدهم بهمن ۹۳ به دنبال کشف جسد مرد ناشناسی در حفره فاضلاب اتوبان شهید یاسینی توسط مأموران شهرداری آغاز شد. در نخستین بررسی‌ها مشخص شد جسد متعلق به میثم است که بر اثر خفگی به قتل رسیده است.

بررسی بعدی کاراگاهان نشان داد که تلفن همراه میثم به سرقت رفته است و همین سرنخ پلیس را به شخصی به نام هاشم رساند که او پس از بازداشت در مراحل بازجویی اعتراف کرد، اما مدعی شد که در آن روز به همراه دوستش بوده است.

در ادامه رسیدگی به پرونده این بار هاشم (متهم ردیف اول) در حالی که در شعبه چهارم دادگاه کیفری محاکمه می‌شد به قاضی گفت: “به شیشه معتاد بودم. من و دوستانم برای مصرف به حفره فاضلاب رفته بودیم که میثم سر رسید. او می‌خواست در مصرف شیشه با ما شریک شود که با او درگیر شدم و دست و پایش را با یک پیراهن کهنه بستم اما بعدا فهمیدم به خاطر خفگی جان باخته است. واقعاً قصد کشتن او را نداشتم”.

در پایان جلسه، هیأت قضایی هاشم را به اعدام و متهم ردیف دوم را به زندان محکوم کرد که با اعتراض هاشم به حکم صادره قضات دیوانعالی کشور پرونده را بار دیگر بررسی و حکم اعدام او را شکستند و به این ترتیب این پرونده برای رسیدگی دوباره به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در پایان جلسه هیأت قضایی وارد شور شد و سرانجام دوباره برای هاشم حکم اعدام صادر کردند اما او با تلاش خانواده‌اش توانست از اعدام نجات یابد.

زندانیان