نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی از اعدام یک زندانی در تهران

8-آگوست-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل توسط شعبه ۷۴ دادگاه کیفری سابق استان تهران به اعدام محکوم شده بود، با پرداخت دیه و گذشت اولیای دم از مرگ رهایی یافت.

به گزارش روزنامه خراسان، زندانی جوان که متهم است، شش سال قبل در پارک پردیسان دوستش را کشته و ادعای قتل در دفاع از خودش را مطرح کرده بود با جلب رضایت اولیای دم به زندگی برگشت.

بر اساس این گزارش، شامگاه ششم خرداد ماه سال ۹۲ به پلیس خبر رسید جدال چند پسر جوان در پارک پردیسان به خون کشیده و در آن بین پسر ۲۵ساله ای به نام حسن کشته شده است. پلیس در نخستین گام از تحقیقات به پرس و جو از دوستان حسن پرداخت. یکی از آنها به نام علی به پلیس گفت: “همراه حسن و دو دوست دیگرم علی و شاهین برای تفریح به پارک پردیسان رفته بودیم. در آنجا مشروب خوردیم و مشغول قلیان کشیدن شدیم. حسن و شاهین با هم شوخی می کردند که شوخی آنها جدی شد و کار به دعوا کشید. در آن بین آنها به روی هم چاقو کشیدند. وساطت من و رضا هم برای آرام کردن آنها بی نتیجه ماند تا اینکه حسن غرق خون روی زمین افتاد”.

به دنبال اطلاعاتی که این فرد به پلیس داد ردیابی شاهین در دستور کار پلیس قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌داد این پسر پس از قتل به مکان نامعلومی گریخته است. سه شبانه روز از این ماجرا گذشته بود که پلیس دریافت شاهین در یک باغ در حاشیه کرج پنهان شده است. به این ترتیب این پسر ۲۶ ساله بازداشت شد و به کشتن دوستش اعتراف کرد”.

وی در شعبه ۷۴ دادگاه کیفری سابق استان تهران پای میز محاکمه ایستاد و گفت: “وقتی دعوای ما بالا گرفت برای دفاع از خودم چاقو کشیدم. من مست بودم و حال طبیعی نداشتم و چیز زیادی از ماجرا به خاطر ندارم”.

در پایان جلسه هیات قضایی وارد شور شد و شاهین را از اتهام قتل تبرئه و به پرداخت دیه محکوم کرد. این حکم در دیوان عالی کشور تحت رسیدگی موشکافانه قرار گرفت و تایید نشد و پرونده برای رسیدگی به شعبه هم عرض فرستاده شد.

شاهین این بار در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد.

وی گفت: “با دوستانم در پارک پردیسان مشروب خوردیم و مست بودیم که دعوا میان ما بالا گرفت. حسن به روی من چاقو کشید و من هم برای دفاع از خودم او را با سه ضربه چاقو زدم. باور کنید راه فراری از دعوا نداشتم و مجبور بودم برای نجات جان خودم چاقو بکشم”.

در پایان این جلسه هیات قضایی وارد شور شد و دفاع وی را نپذیرفت و او را به اعدام محکوم کرد. در حالی که حکم در دیوان عالی کشور تحت رسیدگی قرار گرفته بود وی توانست با پرداخت دیه رضایت اولیای دم را جلب کند و به زندگی برگردد.

زندانیان