نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی از اعدام یک زندانی در مشهد پس از گذشت ۱۰ سال

20-دسامبر-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: یک زندانی در مشهد که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با گذشت اولیای دم از مرگ رهایی یافت.

به گزارش خراسان، یک زندانی در زندان مشهد پس از گذشت ۱۰ سال با رضایت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

رسیدگی به این پرونده، ششم مهر سال ۸۹ در پی تماس ساکنان خیابان رسالت ۴۱ مشهد و ارائه گزارشی مبنی بر وقوع یک درگیری در این منطقه آغاز شد.

با انتقال جسد مقتول به بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد و با حضور نیروهای کلانتری رسالت در محل حادثه، تحقیقات در اینباره ادامه یافت تا اینکه این جوان در بیمارستان به قتل رسید.

با گزارش این حادثه، قاضی علی اکبر صفائیان، قاضی وقت ویژه قتل عمد، عازم بیمارستان شد و به تحقیق در این باره پرداخت. بررسی های میدانی  بیانگر آن بود که جوان ۲۴ ساله به دلیل اختلافات قبلی مورد هجوم افرادی قرار گرفته است که از مدتی قبل با مقتول (حمید گوهری) درگیری داشتند. مهاجمان شب حادثه نیز با تعقیب وی از حضورش در یک منزل اطمینان یافته بودند و دسته جمعی وارد منزل شده و مقتول را به قتل رساندند.

با صدور دستورات ویژه از سوی مقام قضایی، کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی وارد عمل شدند و در اسفند سال ۸۹، سه تن از متهمان فراری این پرونده جنایی را بازداشت کردند.

در حالی که پزشکی قانونی پس از معاینه جسد مقتول، علت مرگ وی را اصابت جسم نوک تیز و برنده به عناصر حیاتی بدن اعلام کرده بود، یکی از متهمان این پرونده به نام«عباس» مورد ظن قاضی قرار گرفت اما این مرد ۴۰ ساله اتهام وارد شده را انکار و مدعی شد که من و دوستانم برای آشتی با مقتول به آن منزل رفته بودیم.

دادگاه با توجه به مدارک و مستندات موجود، محتویات پرونده و همچنین برگزاری مراسم قسامه رای به اعدام متهم داد.

رای صادر شده از سوی شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مورد اعتراض متهم قرار گرفت و برای بررسی بیشتر به شعبه هفدهم دیوان عالی کشور ارجاع شد. دیوان عالی نیز پس از مطالعه محتویات پرونده، رای دادگاه درباره اعدام متهم را تایید کردند و بدین ترتیب این پرونده برای اجرای حکم به معاونت اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد.

در حالی که حدود ۱۰ سال از این ماجرا می گذشت تلاش های خانواده قاتل برای گرفتن رضایت از اولیای دم به نتیجه نرسید. بنابراین «عباس-خ» در حالی پای چوبه دار رفت که حاضر شده بود بیش از یک میلیارد تومان برای اعلام گذشت اولیای دم بپردازد ولی پدر مقتول حاضر به گذشت نشد. در همین حال بزرگان محله، بستگان قاتل و معتمدان شهر از پدر مقتول درخواست رضایت داشتند تا این که ناگهان پدر مقتول همه آنها را به یک مهمانی بزرگ دعوت و  اعلام گذشت کرد. این در حالی بود که قاتل در پای چوبه دار با شنیدن این ماجرا، ناباورانه دچار شوک شد.

با تنظیم صورت جلسه اعلام گذشت در حضور قاضی زرگر این پرونده برای تصمیم گیری نهایی درباره جنبه عمومی جرم به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد.

زندانیان