نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی از اعدام یک زندانی در گالیکش استان گلستان

4-نوامبر-2018

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: یک جوان ۲۸ ساله در گالیکش استان گلستان که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، بارضایت اولیای دم از مرگ رهایی یافت.

به گزارش روزنامه‌ی شهروند، با گذشت اولیای دم یک جوان ٢٨ ساله از چوبه دار نجات پیدا کرد.

این جوان متهم است که ۶ سال پیش در یک نزاع مرتکب قتل شده بود.

حکم اعدام متهم چند ماه پیش پس از تایید دیوان عالی به شعبه اجرای احکام فرستاده شد. اما واحد صلح و سازش این شعبه در نهایت موفق شد تا با پادرمیانی رضایت خانواده مقتول را جلب و به این جوان یک فرصت دوباره برای زندگی بهتری بدهد.

این هشتمین پرونده اعدامی است که از ابتدای سال جاری تاکنون با کمک واحد صلح و سازش شعبه اجرای احکام گالیکش منجر به بخشش متهمان می‌شود.

ماجرای این پرونده به سال ٩٢ برمی گردد. یک روز زمستانی که حسین به سراغ رضا رفت. آنها هیچ آشنایی با هم نداشتند، اما یک ماجرای عجیب سرنوشت آنها را به هم گره زد.

اوایل دی ماه بود، هوا سوز سردی داشت حسین چند ساعت قبل تلفنی با رضا جر و بحث کرده بود، اما هنوز خیلی از حرف ها مانده بود که باید رودر رو آنها را به او می گفت. حسین آن روز خیلی عصبی بود، وقتی به رضا رسید، با عصبانیت شروع کرد به ادامه همان صحبت‌های تلفنی. داد و بیداد و ناسزا، همه صحبت های رد و بدل شده بین آن دو مربوط به همان ماجرای ناموسی بود. رضا هم فحاشی می کرد، کار بالا گرفت و حسین  و رضا با هم گلاویز شدند. کسی هم آنجا نبود تا این دو را از هم جدا کند. در همان حین ناگهان رضا روی زمین افتاد و خون کف خیابان را قرمز کرد. حسین چند روز بعد از سوی پلیس دستگیر شد.

اتهام او قتل عمد رضای ٢٣ ساله بود. او در بازجویی به جرمش اعتراف کرد و در دادگاه مدعی شد که برای دفاع از خودش و فحاشی های مدام رضا او را به قتل رسانده است.

در نهایت دادگاه او را مجرم شناخت و او را به اعدام محکوم کرد.

این حکم پس از چندبار رفت و برگشت به دیوان عالی کشور و برطرف شدن نقص های فنی پرونده، به تایید رسید. اما در روزهایی که حسین ناامیدتر از همیشه در انتظار چوبه دار بود، واحد صلح و سازش شعبه ١١ اجرای احکام گالیکش موفق شد تا از اعدام این جوان جلوگیری کند و رضایت اولیای دم را بگیرد.

این هشتمین پرونده این واحد از ابتدای سال جاری تاکنون است که با کمک خیرین و معتمدین منطقه منجر به نجات یک محکوم به اعدام از چوبه دار شده است.

زندانیان