نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی از اعدام یک زندانی همزمان با صدور دو حکم اعدام

11-سپتامبر-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس:  رئیس کل دادگستری استان فارس گفت که یک متهم در شیراز از بابت اتهام محاربه از طریق ورود به عنف با سلاح سرد و سرقت به اعدام در ملا عام محکوم شد. همچنین یک متهم دیگر به اتهام تجاوز توسط  شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز، به اعدام محکوم شد. بنا بر خبری دیگر یک زندانی که پیشتر به اتهام قتل توسط شعبه ۲ دادگاه کیفری یک سمنان به اعدام محکوم شده بود، با گذشت اولیای دم از مرگ رهایی یافت.

به گزارش خبرگزاری میزان، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دامغان از رهایی محکوم به اعدام با رضایت خانواده مقتول در سمنان خبر داد.

محمدتقی گلی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دامغان در توضیح این خبر گفت: “پس از مطرح شدن پرونده‌ای با موضوع قتل در حوزه قضائی شهرستان دامغان، مورخ ۱۱ آبان ۹۴ و پس از تحقیقات اولیه توسط مقام قضائی و مرجع انتظامی، ضارب دستگیر و به قتل اقرار کرد”.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دامغان افزود: “با تکمیل پرونده و درخواست اعدام اولیاء دم و اعلام ختم تحقیقات و رسیدگی در شعبه ۲ دادگاه کیفری یک سمنان، مستقر در شاهرود حکم اعدام متهم به قتل صادر و طی دادنامه شعبه محترم ۱۵ دیوان عالی کشور نیز ابرام شد”.

وی در ادامه گفت: “با توجه به ندامت متهم به قتل و با تلاش مددکار زندان و سایرین و تشکیل جلسات، اولیای دم مقتول (پدر و مادر) با مراجعه به اجرای احکام دادسرا، انصراف و رضایت بی قید و شرط خود را از اعدام و دیه اعلام داشتند”.

صدور حکم اعدام در ملا عام برای یک متهم به سرقت در شیراز

به گزارش تسنیم، رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: سارق مسلح ۲۱ ساله به اتهام محاربه از طریق ورود به عنف با سلاح سرد و سرقت از آرایشگاه‌های زنانه در شیراز، به اعدام در ملاء عام محکوم شد.

سید کاظم موسوی با بیان اینکه محکوم این پرونده به ۳۰ مورد ورود به عنف با سلاح سرد اعتراف کرده است، افزود: وی در ۲۴ مورد موفق به سرقت طلاجات و جواهرات صاحبان و مشتریان آرایشگاه‌های زنانه در شیراز شده بود و در ۶ مورد نیز اقدام وی نافرجام ماند.

گفتنی است حکم صادره قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

صدور حکم اعدام برای یک زندانی در کرج

به گزارش رکنا، یک زندانی متهم به تجاوز به یک پرستار، پس از محاکمه غیرعلنی در شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، بهمن ماه سال گذشته زن جوانی هراسان خودش را به اداره پلیس رساند و گفت: زمانی که برای تزریق آمپول به خانه مردی که مدعی بود بیمار است رفتم او به من تعرض کرد.

این زن جوان گفت: “مرد جوان را از قبل می‌شناختم وقتی تماس گرفت و گفت که کسالت شدیدی دارد و نمی‌تواند به درمانگاه بیاید من به حرفش اعتماد کردم و به خانه‌اش رفتم اما نمی‌دانستم خانواده‌اش در خانه نیستند و او برایم دام شومی پهن کرده است”.

وی ادامه داد: “آن مرد مرا با نقشه به اتاق خواب کشاند و پس از قفل کردن در با تهدید به من تجاوز کرد”.

با شکایت این زن، مرد متهم به تجاوز دستگیر شد و پس از اعتراف و وجود شواهد علمی که از سوی پزشکی قانونی در اختیار قاضی گذاشته شده بود، این مرد چندی پیش محاکمه شد و قضات شعبه یک دادگاه کیفری استان البرز وی را به اعدام محکوم کردند.

با اعتراض این مرد و وکیلش پرونده جهت رسیدگی در اختیار قضات دیوان عالی کشور قرار گرفته است.

زندانیان