نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رهایی دوازده زندانی محکوم به اعدام از مرگ در کرمان،گلستان و کرج

27-آوریل-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: رئیس کل دادگستری کرمان از عفو ۱۰ نفر از محکومان استان کرمان به مناسبت فرا رسیدن مبعث پیامبر در کرمان خبر داد و گفت “با اعمال این عفو، مجازات اعدام ۱۰ نفر با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شده است”، گفتنی است که ۵ نفر از این کسانی که مورد عفو قرار گرفته اند زن و ۵ نفر دیگر مرد بوده اند و کلیه جرائم متهمین در حوزه مواد مخدر است. همچنین یک زندانی متهم به “قتل” نیز در زندان گنبد واقع در استان گلستان با رضایت اولیای دم از طناب دار رهایی یافت. در استان البرز هم یک متهم که برای سومین بار پای چوبه دار رفته بود، فقط در آخرین لحظه مانده به اجرای حکم قصاص توانست رضایت اولیای دم را به شرط دریافت دیه جلب کند. قرار است این متهم بزودی از جنبه عمومی جرم در داگاه کیفری استان البرز محاکمه شود.

به گزارش میزان، رئیس کل دادگستری کرمان از عفو ۱۰ نفر از محکومان استان کرمان به مناسبت فرا رسیدن مبعث پیامبر در کرمان خبر داد و گفت: “با اعمال این عفو، مجازات اعدام ۱۰ نفر با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شده است”.

یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان از عفو ۱۰ نفر از محکومین استان به مناسبت فرا رسیدن مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی در کرمان خبر داد و گفت: “تمامی افراد محکومان جرائم مواد مخدر بوده اند”.

وی در تشریح این خبر اظهار داشت: رهبر انقلاب به مناسبت فرا رسیدن مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی با پیشنهاد عفو، تخفیف یا تبدیل مجازات ۵۹۳نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند، که ۱۰ مورد از آنها مربوط به استان کرمان است.

رئیس شورای قضائی استان کرمان اعلام داشت: “با اعمال این عفو ۱۰نفر مجازات اعدامشان با یک درجه تخفیف  به حبس ابد تبدیل شده است”.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان افزود: “۵ نفر از این کسانی که مورد عفو قرار گرفته اند زن و ۵نفردیگر مرد بوده اند و کلیه جرائم متهمین در حوزه مواد مخدر است”.

گفتنی است که سال گذشته رئیس کل دادگستری استان کرمان از عفو هفت نفر از محکومان مواد مخدر در استان کرمان به مناسبت ۲۲ بهمن در کرمان خبر داد. به گفته وی، شش نفر مجازات اعدامشان با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شده است و همچنین یک نفر هم میزان مجازاتش تقلیل یافته است.

شایان ذکر است استان کرمان بدلیل موقعیت جغرافیایی وهمجواری با استان های هم مرز با کشورهای افغانستان وپاکستان محل ترانزیت موادمخدر به سایر استان های کشور است و دستگاه‌های انتظامی وامنیتی استان کرمان همواره در خاکریز مقدم مبازه با مواد مخدر بوده اند.

بخشش یک محکوم به اعدام در رجایی شهر کرج

به گزارش رکنا، مرد اعدامی که برای سومین بار پای چوبه دار رفته بود، یک ثانیه مانده به اعدام رضایت اولیای دم را جلب کرد و بخشیده شد.

مرد اعدامی به نام محمود به اتهام درگیری در سال ۹۰ بازداشت و به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بود. او شامگاه ۱۴ تیر سال۹۰، در پی هواخواهی از هم‌سلولی‌اش با زندانی دیگر و دوستان او درگیر شد و سه نفر را زخمی کرد که یکی از آنها به نام مالک که زندانی ۳۹ ساله بود، جان باخت.

بررسی‌های پلیس در ارتباط با این جنایت نشان می‌داد مقتول به اتهام سرقت، محکومیت ۲۰ ساله داشته و از تیر سال ۸۲ به زندان منتقل شده و محکومیتش را سپری می‌کرده که در این درگیری به قتل رسیده بود.در ادامه متهم به قتل پس از بازسازی صحنه قتل، به زندان بازگشت. پرونده وی به شعبه اول دادگاه کیفری استان البرز ارسال شد که با توجه به درخواست پسر و والدین مقتول، عامل جنایت به قصاص یک سال حبس به خاطر ایراد ضرب و جرح عمدی به دو زندانی و یک سال زندان به دلیل شرکت در نزاع دسته‌جمعی محکوم شد.حکم مجازات از سوی قضات شعبه ۱۶ دیوان عالی کشور تائید و به شعبه ششم اجرای احکام دادگستری استان البرز ارسال شد. با توجه به این‌که مرد اعدامی بسیار پشیمان بود، مسئولان هیات صلح و سازش دادگستری به سرپرستی قاضی علی‌اکبر داوریان، رئیس شعبه ششم اجرای احکام دادگستری استان البرز وارد عمل شدند و چند جلسه به گفت‌وگو با خانواده مقتول پرداختند، اما آنها حاضر نمی‌شدند محمود را ببخشند. همین باعث شد مرد جوان پای چوبه دار برود.

در این مرحله هیات صلح و سازش دوباره وارد عمل شد و چند ثانیه مانده به اجرای حکم، پس از گفت‌وگو با خانواده مقتول توانستند حکم را به طور موقت متوقف کرده و فرصتی برای جلب رضایت بگیرند. مرد اعدامی به سلولش بازگشت، اما موفق نشد رضایت خانواده مقتول را بگیرد و دوباره پای چوبه دار رفت. این بار هم هیات صلح و سازش توانست از اولیای دم فرصتی برای جلب رضایت بگیرد.

محمود دو بار مرگ را به چشمان خود دید. خانواده‌اش خیلی تلاش کردند رضایت بگیرند، اما نشد. زمان بسرعت سپری می‌شد تا این‌که فرصت داده شده به مرد اعدامی پایان گرفت و او ۲۸ فروردین امسال برای سومین بار پای چوبه دار رفت.

این بار دیگر امیدی برای بازگشت به زندگی نداشت، اما هیات صلح و سازش اجرای احکام دادگستری استان البرز همچنان به تلاش‌هایش ادامه داد و فقط یک ثانیه مانده به اجرای حکم قصاص توانست رضایت اولیای دم را به شرط دریافت دیه جلب کند. محمود که باورش نمی‌شد کابوس پنج ساله مرگ به پایان رسیده است، درحالی که بشدت گریه می‌کرد به سلولش بازگشت. با پرداخت دیه به اولیای دم، قرار است محمود بزودی از جنبه عمومی جرم در داگاه کیفری استان البرز محاکمه شود.

یک زندانی در استان گلستان با رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت

به گزارش میزان، زندانی گلستانی با تلاش و پیگیری مستمر تیم اخذ رضایت شاکی زندان گنبد ، مددکاران و گذشت اولیای دم، از قصاص نفس رهایی یافت.

مدیرکل زندان‌های استان گلستان بیان کرد: “با تلاش تیم اخذ رضایت شاکی زندان گنبد، کمک و همراهی مدیر زندان و مسئولین قضایی، گذشت اولیای دم زندانی که ۸ سال  پیش بر اثر درگیری با ضرب چاقو  دوست خود را  به قتل رسانده بود از چوبه دار رهایی یافت”.

رضوانی افزود: “کوشش و تلاش مددکاران و مسئولین زندانهای استان، گذشت اولیای دم در سال جاری (۱۳۹۶) تا کنون منجر به نجات سه زندانی محکوم به قصاص نفس شده است”.

وی اضافه کرد: “زندانی مذکور حدود ۸ سال پیش دریک  مشاجره  دوست خود را به  قتل می رساند که از  همان سال تا کنون در زندان بسر می برده است”.

این مقام قضایی در ادامه اظهار داشت: “قاضی پرونده پس از تحقیقات و با توجه به شواهد و قرائن، حکم قصاص نفس متهم را صادر کرده بود”.

مدیرکل زندان‌های استان گلستان عنوان کرد: “پس از نهایی شدن حکم قصاص، تیم اخذ رضایت شاکی زندان گنبد  با استناد به آیه  شریفه الصلح الخیر به صورت مستمر پیگیراخذ رضایت بودند که خوشبختانه خانواده مقتول هم از حق قصاصی که شرع و قانون در اختیار آنان قرار داده بود، گذشتند و با اعطای زندگی دوباره به این فرد به جای داغ دار کردن یک خانواده دیگر ، موجبات خوشحالی خانواده ای را فراهم کردند”.

زندانیان