نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین الملل، فراخوان اقدام فوری برای آزادی عباس لسانی

17-اکتبر-2020

گروه خبری: اقلیت های قومی - زندانیان -

نفس در قفس، ۲۶ مهر ۱۳۹۹: عفو بین الملل در یک فراخوان اقدام فوری، خواستار آزادی عباس لسانی فعال دفاع از حقوق اقلیت ترک آذربایجانی شد.

به گزارش عفو بین الملل، عباس لسانی در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۷ توسط وزارت اطلاعات در تبریز در استان آذربایجان شرقی دستگیر شد. مقامات مسئول به مدت ۶ هفته هیچ اطلاعی در مورد سرنوشت و محل نگهدای او به خانواده اش نداند و وی را در وضعیت ناپدیدشدگی قهری قرار دادند. عباس لسانی با نقض اصل ممنوعیت مطلق شکنجه، در این مدت در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در اردبیل در سلول انفرادی نگه داشته شد.

در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۸ شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز عباس لسانی را از بابت اتهام تشکیل «جمعیتی بیش از دو نفر … با هدف برهم زدن امنیت کشور» به هشت سال زندان و متعاقباً دو سال «تبعید داخلی» در استان یزد، مکانی در فاصله صدها کیلومتری از محل اقامت بستگانش، محکوم کرد. و دادگاه تجدیدنظر نیز در چهارم مهر ۱۳۹۸ ، حکم وی را برای این اتهام از هشت به ۱۰ سال افزایش داد. این دادگاه علاوه بر حکم حبس، آقای لسانی را به اتهام «تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی با هدف جنگ با اقوام کرد» به پنج سال حبس اضافی محکوم کرد. این در حالی است که دادگاه بدوی عباس لسانی را از این اتهام تبرئه کرده بود.

بنا بر گزارش عفو بین الملل، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و گفتگوهای رسانه‌ای آقای لسانی در دادگاه بدوی و دادگاه تجدیدنظر به عنوان شواهد ارتکاب جرائم امنیتی برای صدور حکم بر علیه آقای لسانی مورد استناد قرار گرفته اند. این گزارش می افزاید: روند قضایی‌ که عباس لسانی مورد آن قرار گرفته به‌ شدت غیرمنصفانه بوده است. وی در مرحله بازپرسی از دسترسی به وکیل محروم بوده و زمان و امکانات کافی برای تهیه دفاعیه خود نداشته است.

طبق قوانین کیفری ایران، وی بایست ۱۰ سال از مجازات حبس خود را تحمل کند.

عفو بین‌الملل معتقد است که پرونده عباس لسانی با توجه به سابقه طولانی فعالیت وی در دفاع از حقوق اقلیت ترک آذربایجانی، ناشی از انگیزه‌های سیاسی است. وی پیشتر نیز در نتیجه‌ی همین انگیزه‌های سیاسی بر مبنای اتهامات بی‌اساس امنیتی با دستگیری‌ها و پیگردهای قانونی متعدد روبه‌رو بوده‌ است.

 

زندانیان