نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

روزبه سعادتی روانه زندان تبریز شد

13-جولای-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: روزبه سعادتی برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان مرکزی تبریز انتقال یافت.

به گزارش اویان نیوز، شنبه ۲۲تیر۹۳ روزبه سعادتی وبلاگ نویس و فعال دانشجویی آذربایجانی اهل میانه پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام شهر تبریز بازداشت و برای سپری کردن باقیمانده دوران محکومیت خود به زندان مرکزی تبریز انتقال یافت.

خرداد سال ۱۳۹۱ روزبه سعادتی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵سال محکوم شده بود.

حملبر رییس شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به استناد گزارش و نظر اداره اطلاعات تبریز و نیز تهیه و توزیع مقالات حاوی مطالب مخالف نظام، دیدار با محکومان دادگاه های انقلاب و ارسال اخبار سیاسی رای به محکومیت این فعال آذربایجانی داده است.

وی به همراه ابراهیم رشیدی(ساوالان)، افشین شهبازی، مهرداد کرمی و محمد احدی از دیگر فعالان مدنی و دانشجویی آذربایجانی روز ۳خرداد۹۱ در شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شد.

این حکم از سوی شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی عینا تایید گردید.

همچنین داود خداکرمی دیگر متهم این پرونده به چهار ماه حبس تعلیقی به مدت ۴ سال محکوم گردید.

روزبه سعادتی به همراه محمد احدی روز ۴بهمن۹۰ در خانه پدری خود در شهر میانه از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد.

وی پس از تحمل ۵۰ روز بازداشت در اداره اطلاعات تبریز به زندان این شهر انتقال و ۷خرداد۹۱ پس از ۴ ماه بازداشت موقت با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

این وبلاگ نویس آذربایجانی در مدت بازداشت خود دوبار در اعتراض به رفتار ماموران امنیتی و مسئولان زندان دست به اعتصاب غذا زد.

نوام چامسکی استاد دانشگاه ام ای آتی، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و چندین گروه و سازمان حقوق بشری با امضای کمپینی خواستار آزادی وی و سایر دانشجویان زندانی در ایران شده بودند.

روزبه سعادتی در سالهای گذشته به دلیل فعالیت های مدنی خود بارها از سوی ماموران امنیتی بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته است.

این فعال دانشجویی روز ۱اسفند۹۲ در آستانه روز جهانی زبان مادری در شهر اهر به همراه ده ها تن از فعالان آذربایجانی بازداشت و پس از ۱۰ روز با قرار ضمانت از زندان اهر آزاد شد.

وی در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ نیز به همراه چندین فعال آذربایجانی در پاسگاه بین راهی میانه – زنجان چند ساعت بازداشت شد. ایشان قصد داشتند به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن با عطیه طاهری همسر سعید متین پور در شهر زنجان دیدار کنند.

زندانیان