نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

روز جهانی علیه اعدام: اعدام ۲۵۷ زندانی در ایران در یک سال گذشته

5-اکتبر-2018

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دست‌کم ۲۵۷ حکم اعدام در یک سال گذشته در نقاط مختلف ایران به اجرا گذاشته شده‌اند.

مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان در ایران در گزارشی که به مناسبت ۱۰ اکتبر، روز جهانی علیه اعدام منتشر کرده، از اجرای دست‌کم ۲۵۷ حکم مرگ در یک سال گذشته در ایران خبر داد. این آمار از گزارش‌های منتشره از دهم اکتبر ۲۰۱۷ تا پنجم اکتبر سال جاری میلادی به دست آمده‌اند.

در میان این تعداد، اخبار اجرای ۶۹ حکم اعدام یعنی نزدیک تنها ۲۷٪ از این احکام توسط رسانه‌های رسمی داخل ایران منتشر شده و ۱۸۸ مورد باقی‌مانده توسط رسانه‌های حقوق بشری مستقل گزارش و علنی شده‌اند.

بیش‌ترین تعداد افراد اعدام‌شده در طول این مدت و برخلاف سال‌های گذشته، از میان زندانیان متهم به قتل با بیش از ۸۹٪ موارد اجرای احکام مرگ بوده است. در کنار ۱۷۲ تن از این زندانیان، ۲۱ متهم به قاچاق مواد مخدر، ۱۸ متهم به تجاوز به عنف، ۲ متهم به محاربه، ۹ متهم به سرقت مسلحانه، ۲ متهم به افساد فی‌الارض، ۸ متهم به بمب‌گذاری در مجلس شورای اسلامی و ۸ زندانی سیاسی نیز به چوبه‌های دار سپرده شده‌اند.

هم‌چنین تعداد ۱۵ مورد از این احکام اعدام در ملاعام و در مقابل دیدگان مردم شهرهای مختلف که در اکثر موارد شامل کودکان نیز می‌شد به اجرا درآمده‌اند.

در میان این زندانیان هم‌چنین ۳ زن نیز وجود داشته‌اند.

در یک سال گذشته جمهوری اسلامی ایران هم‌چنان به اعدام افرادی که در کودکی مرتکب جرم انتسابی شده بودند ادامه داده است. در این مدت دست‌کم ۵ زندانی در ایران اعدام شده‌اند که در سنین زیر ۱۸ سالگی بازداشت و به مرگ محکوم شده بودند.

در میان زندانیان اعدام‌شده هم‌چنین ۷ تبعه‌ی افغانستان و ۱ تبعه‌ی پاکستان نیز به چشم می‌خورند.

در این دوره‌ی ۱ ساله، یکی از دراویش گنابادی بازداشت شده در حمله‌ی نیروهای امنیتی و لباس شخصی به اقامتگاه قطب دراویش در خیابان گلستان هفتم تهران به نام محمد ثلاث اعدام شد.

اعدام محمد ثلاث که انتقادات گسترده‌ی سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی را برانگیخت در یک روند دادرسی غیرشفاف و در حالی که او بارها در تماس‌های مختلف از داخل زندان بر بی‌گناهی خود اصرار داشت صورت پذیرفت.

پس از آن ۳ زندانی سیاسی بلوچ به نام‌های درمحمد شه‌بخش، اسماعیل شه‌بخش  و حیات‌الله نوتی‌زهی نیز در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شدند.

متعاقبا احکام مرگ زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین‌پناهی، ۳ زندانی سیاسی کُرد هم در زندان رجایی‌شهر کرج اجرا شد.

اعدام این ۳ زندانی سیاسی با اعتراضات گسترده‌ای در سطح کشور و جهان هم‌راه بود. شهرهای کردستان در اعتراض به این اعدام‌ها، یک روز در اعتصاب سراسری بودند و ده‌ها فعال مدنی کُرد متعاقب این اعتصاب در شهرهای مختلف دستگیر شدند.

همین‌طور سازمان‌های بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل و نیز گزارش‌گران سازمان ملل این اعدام‌ها را محکوم کردند.

فایل پی‌.دی.اف این گزارش را از این‌جا می‌توانید دانلود کنید: اعدام ۲۵۷ زندانی در ایران در یک سال گذشته

زندانیان