نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رکورد جدید و کم‌سابقه: ۸۰ اعدام در یک ماه نخست سال جدید میلادی

31-ژانویه-2014

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دست‌کم ۸۰ زندانی از آغاز سال جدید میلادی در شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند.

 

بنا به گزارش مرکز آمار سایت «نفس در قفس»، از ۱۱ دی ماه گذشته تا ۱۱ بهمن ماه جاری که برابر با ماه ژانویه‌ی سال جدید میلادی است، در مجموع ۸۰ نفر در شهرهای مختلف ایران به دار آویخته شده‌اند.

 

این در حالی است که رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی تنها اخبار مربوط به ۲۹ مورد را گزارش کرده و ۵۱ مورد دیگر توسط منابع مستقل حقوق بشری گزارش شده است.

 

به گفته برخی کارشناسان و نهادهای مستقل حقوق بشری، انعکاس این حجم از اخبار اعدام تنها بخشی از گستردگی اجرای مجازات های مرگ در ایران را به نمایش می گذارد و با توجه به عدم شفافیت سیستم قضایی جمهوری اسلامی، آمار واقعی می تواند بسیار بیش از این ها باشد.

 

بنا به این گزارش ۳ مورد از این اعدام‌ها در شهرهای سیرجان، ساوه و قزوین در ملاعام انجام شده است.

 

تفکیک اتهامات نیز نشان می‌دهد که در ۳۴ مورد افراد اعدام شده متهم به قتل عمد بوده و در رابطه با ۳۲ زندانی نیز حکم اعدام به اتهام قاچاق مواد مخدر به اجرا در آمده است.

 

هم‌چنین ماموران وزارت اطلاعات در تاریخ ۹ بهمن ماه خانواده‌های ۲ زندانی سیاسی عرب به نام‌های هادی راشدی و هاشم شعبانی‌نژاد را که از روز ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۲ توسط اداره‌ی اطلاعات اهواز به مکان نامعلومی منتقل شده بودند از اعدام فرزندانشان مطلع کردند.

 

سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای در ۲۷ دی ماه گذشته از اعدام دست‌کم ۴۰ تن از آغاز سال جدید میلادی خبر داده و خواستار توقف فوری این مجازات «بی‌رحمانه، غیر انسانی و تحقیر کننده» شده بود.

 

هم‌چنین، دو گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد، احمد شهید، گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در ایران، و کریستوف هینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای فراقضایی، فوری و خودسرانه، روز ۳ بهمن ماه از دولت ایران خواستند تا بلافاصله اعدامهای مستمر را متوقف کنند.

 

این گزارشگران با تاکید بر اعدام دست‌کم ۶۲۵ تن، شامل ۲۸ زن در سال ۲۰۱۳ از شیب افزایش‌یابنده‌ی اعدام‌ها در سال ۲۰۱۴ به شدت ابراز نگرانی کردند.

 

گفتنی است تنها از زمان درخواست این گزارشگران ملل متحد تاکنون یعنی در ۸ روز گذشته دست‌کم ۴۰ زندانی به دار آویخته شده‌اند.

برچسب ها:

زندانیان