نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رییس سازمان زندانها: زندان باید در حد ضرورت باشد

28-آگوست-2015

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت که زندان باید در حد ضرورت باشد و در جایی که امکان اعمال مجازات های جایگزین وجود دارد، از آنها استفاده شود، چرا که حبس غیر از اینکه باعث جدا شدن سرمایه ای از جامعه می شود، خانواده های زیادی را هم نگران می کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اصغر جهانگیر عنوان کرد: “یکی از مسائلی که باید مراقبت کنیم و در آن افراط و تفریط نداشته باشیم، بحث زندان و حبس است”.

وی گفت: “سال گذشته ۴۳ هزار نفر وارد زندان شدند که فقط یک روز در زندان بودند که این نشانگر این است که ضرورتی برای ورود آنها به زندان وجود نداشته است”.

وی با اشاره به اینکه باید سعی کنیم که افراد تحت قرار را بی جهت و با وثیقه های سنگین به زندان نفرستیم افزود: “اصولا کسی که با عنوان تحت قرار به زندان فرستاده می شود به عنوان بلا تکلیف شناخته می شود و امکان کار اصلاحی، آموزشی و تربیتی روی او وجود ندارد”.

رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به گفته خامنه ای در هفته قوه قضاییه اشاره و گفت: “ما باید به دنبال کاهش جمعیت کیفری باشیم و راههای تحقق آن را پیگیری کنیم، زیرادر شان این جامعه و ملت بزرگ ایران نیست که این حجم زندانی را داشته باشد و مطمئنا با بررسی بخش های مختلف از جمله در بخش جرائم غیر عمد مثل بدهکاران مهریه ،نفقه و غیره باید تلاش کنیم که کسی در زندان نماند و اگر کسی هم به زندان نیامده اجازه ندهیم که افراد به این طریق وارد زندان شوند”.

جهانگیر تصریح کرد: “ما معتقدیم که زندان جای اشرار و اوباش و نا امن کنندگان جامعه است، اما کسی که تصادف کرده و معسر است و توانایی پرداخت خسارت هم ندارد، زندانی کردن او را ناتوان تر خواهد کرد”.

وی گفت: “فرایندهای دادرسی باید به شکلی اصلاح شود که کشور ما مانند دیگر عرصه ها در بحث دادگستری هم الگو شود”.

وی با اشاره به تعداد بالای جمعیت زندانیان، گفت: “ساخت زندان هنر نیست، ساخت دادگستری هنر است چون به دنبال اجرای عدالت و احقاق حق است، اما ساخت زندان باید در حد ضرورت صورت بگیرد و ما باید برنامه هایی داشته باشیم که به کاهش جمعیت کیفری بی انجامد”.

وی در خصوص برنامه های کاهش جمعیت کیفری نیز به ظرفیت های قانونی جدید اشاره و عنوان کرد: “استفاده از مجازات های جایگزین حبس، استفاده از مراقبت های الکترونیکی یا همان حبس در منزل، آزادی مشروط، تعلیق یا تعویق مجازات و تعلیق تعقیب و بایگانی کردن پرونده و میانجیگری از تاسیسات جدیدی است که در قانون مجازات اسلامی دیده شده و بر اساس اینها کمیته هایی تشکیل شده و به جدیت به دنبال این هستیم که گفته های خامنه ای را در خصوص کاهش جمعیت کیفری محقق کنیم”.

وی اظهار کرد: “زندان و زندانی محصول کل جامعه است و همه نهادها در آن نقش دارند و برای کاهش جرایم همه دستگاه ها باید کمک کنند که از جمله این اقدامات تلاش برای پیشگیری از وقوع جرم است”.

رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در پایان گفت: “برای محکومین به حبس هم برنامه هایی در نظر گرفته شده که کارهای فرهنگی، سوادآموزی، ادامه تحصیل در بیش از ۱۶ رشته دانشگاهی را می توان از مهمترین آنها دانست و در حال حاضر زندانیان یا مدد جویان در ۱۶ رشته دانشگاهی در حال تحصیل و نیز در ۱۰۰حرفه در حال حرفه آموزی هستند”.

برچسب ها:

زندانیان