نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس: وزرای اطلاعات و دادگستری درباره مرگ وحید صیادی نصیری توضیح دهند

19-دسامبر-2018

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در نامه‌های جداگانه‌ای به وزرای اطلاعات و دادگستری خواستار توضیح علت و مستندات قانونی بازداشت وحید صیادی نصیری و علت فوت وی و همچنین قصور یا تقصیرهای احتمالی مسئولان زندان شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد مازنی خطاب به علوی و آوایی با اشاره به اخباری درباره دلیل فوت وحید صیادی نصیری در زندان قم و در عین حال با اشاره به توضیحاتی که از سوی برخی مسئولین ذی‌ربط درباره این حادثه ارائه شده در بخشی از این نامه آمده است: «آن چه افکار عمومی و نمایندگان مردم را نگران می‌کند وقوع حوادث ناگواری از این دست به صورت مکرر در زندان‌هاست.

بنابراین به منظور رفع شبهه و آگاهی مردم در خصوص موارد زیر توضیح دهید؛

۱- علت و مستندات قانونی بازداشت آقای وحید صیادی نصیری را اعلام کنید.

۲-علت فوت آن مرحوم چه بوده آیا اعتصاب غذا منجر به فوت شده یا بیماری زمینه‌ای دیگری موجب درگذشت زندانی شده است؟

۳- علیرغم وقوع حوادث منجر به مرگ زندانیان در مورد قصور یا تقصیر های احتمالی مسئولان زندان ها توضیح دهید؛ به ویژه آن که علاوه بر حقوق زندانی چه بسا زنده ماندن برخی از متهمان موجب بررسی بیشتر و احقاق حق نظام و مردم شود که مرگ زندانی موجب باقی ماندن ابهامات و تضییع حقوق عمومی شود.»

لازم به اشاره است که پیش از از این آمریکا خواستار تحقیقات پیرامون درگذشت وحید صیادی نصیری شد.

روبرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از تصویب قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل علیه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، درگذشت وحید صیادی نصیری در زندان لنگرود قم و ادامه بازداشت شمار دیگری از فعالان سیاسی در ایران را محکوم کرده است.

آقای پالادیو در بیانیه‌ای که قبل از پاسخ به سوالات خبرنگاران قرائت کرد، گفت: “ما همراه با دیگران در سراسر جهان خواستار تحقیقات درباره مرگ وحید صیادی نصیری، فعال سیاسی هستیم که در زمان بازداشت خودسرانه در ایران جان خود را از دست داد.” وی افزود: “ما همچنین خواستار تحقیقات پیرامون وضعیت کسان بی‌شمار دیگری هستیم که در زندان‌های رژیم ایران هستند.”

پیشتر دولت فرانسه از ایران خواست در مورد مرگ وحید صیادی نصیری توضیح دهد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که آقای صیادی نصیری به خاطر فعالیت‌های سیاسی اش زندانی بود و در اعتراض به شرایط بازداشت خود و نادیده گرفته شدن حقوقش از روز ۲۱ مهرماه (۱۳ اکتبر) در اعتصاب غذا بود.

در این بیانیه همچنین آمده است که مرگ آقای صیادی نصیری همزمان با افزایش آزار مدافعان حقوق بشر در ایران روی می دهد.

از سوی دیگر، جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز در واکنش به جان باختن این زندانی سیاسی در اعتصاب غذا نامه‌ای سرگشاده نوشته‌اند. در بخشی از این نامه آمده است که “وحید صیادی نصیری، برادر آزادی‌خواه و مبارز ما، بی‌هراس از زندان، زنجیر، شکنجه و خودکشی شدن با دستانی بسته و شکمی گرسنه در اعتصاب جان سپرد. از همین‌جا ما زندانیان سیاسی زندان عادل‌آباد شیراز در مقابل بی‌عدالتی‌های حاکم بر جامعه و برادران مبارزمان سکوت نخواهیم کرد و همبستگی خود را اعلام می‌کنیم”.

روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه، وحید صیادی نصیری، زندانی عقیدتی که در زندان لنگرود قم به سر می‌برد در پی اعتصاب غذای ۶۰ روزه و عدم رسیدگی پزشکی در بیمارستان شهید بهشتی این شهر جان باخت.

زندانیان