نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

زندان زاهدان: راهروهای پر از زندانی، اعدام‌های جمعی و غذای بی‌کیفیت

19-جولای-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: زندان مرکزی زاهدان، با جا دادن ۲۵ هزار زندانی در خود، یکی از پرجمعیت‌ترین زندان‌های کشور است.

در گزارشی که اخیرا به دست «نفس در قفس» رسیده، منابع مطلع، وضعیت زندانیان محبوس در این زندان را «بسیار بد» و «غیرانسانی» توصیف کرده‌اند. بنا به این منابع در حالی که ظرفیت اسمی این زندان ۳ هزار زندانی است، هم‌اکنون ۲۵ هزار نفر در آن محبوس هستند.

در این میان بند ۴ این زندان مختص نگه‌دار زندانیان سیاسی و امنیتی است. مقامات زندان هم‌چنین زندانیانی را که بخواهند تنبیه کنند به بند ۸ این زندان فرستاده و شرایط «بسیار سختی» را به آنان تحمیل می‌کنند.

این زندان در مجموع دارای ۸ بند است و از آن میان بندهای ۱ و ۲ عمدتا به زندانیان زیر ۱۸ سال اختصاص دارد. بند ۷ زندان مرکزی زاهدان میز به سپاه پاسداران تعلق دارد.

هم‌چنین یک بند به نام بند نظام خارج از این مجموعه‌ی ۸ بندی قرار دارد و مختص محکومان محاکم نیروهای مسلح است.

به گفته‌ی این منابع مطلع، روز‌های پنج‌شنبه محکومان به اعدام به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده و صبح روز شنبه احکام مرگ آنان به اجرا درمی‌آید.

به گفته‌ی یکی از این منابع هر هفته بین ۲ تا ۶ نفر و بعضا حتی تا ۱۰ نفر نیز در این زندان به دار آویخته می‌شوند.

هم‌چنین شایعاتی در بین زندانیان وجود دارد که برخی را بدون این که  ورود و خروجی برایشان ثبت کنند به این زندان برده و آن‌ها را «اعدام کرده و اجسادشان را در جایی دورافتاده رها می‌کنند.»

بندهای این زندان به قدری پرجمعیت هستند که زندانیان به صورت «کتابی» می‌خوابند و با وجود پر شدن راهروها اما هم‌چنان جای کافی برای زندانیان وجود ندارد.

زندانیان