نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

زندان سراب : وخامت وضعیت جسمانی فعالان دربند آذربایجانی / شرایط نگران کننده و سرمای طاقت فرسا

25-اکتبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: فعالان دربند آذربایجانی در زندان سراب در شرایط بسیار اسفناکی نگهداری می شوند.

 

به گزارش اویان نیوز، به رغم سرمای شدید هوا در زندان سراب وسایل گرمایشی (بخاری) در این زندان هنوز شروع بکار نکرده و زندانیان حاضر از سرمای طاقت فرسای بند رنج می برند؛ دمای هوای شهر سراب در اکثر اوقات سال به علت مجاورت با کوه های “بوزقوش” سرد است.

 

بر اساس این گزارش، سهند معالی فعال مدنی آذربایجانی حاضر در زندان سراب بعلت سرمای شدید داخل اتاق های زندان در ملاقات اخیر با خانواده خود ۴ کاپشن را روی هم پوشیده بود. به گفته خانواده این فعال مدنی دستان وی از سرما قادر به تکان خوردن نبوده و وضعیت جسمانی وی از شدت سرما در وضعیت نگران کننده ای قرار داشت.

 

سرمای هوا، کمبود پتو و کمبود لباس گرم سبب شده دزدی البسه در این زندان به امری عادی بدل گردد؛ به طوریکه اخیرا لباس گرم سهند معالی فعال آذربایجانی در داخل بند دزدیده شده است.

 

قریب به اتفاق زندانیان با ۲ پتوی کهنه و پاره در سرمای سراب دوران محکومیت خود را سپری می نمایند با این حال مسئولان زندان از ورود پتوی اضافه از سوی خانواده های زندانیان ممانعت بعمل می آورند.

 

مسئولین زندان وعده داده اند که سیستم گرامایشی جدیدی (شوفاژ) را راه اندازی خواهند کرد که گمان می رود راه اندازی آن حداقل یک ماه زمان ببرد .

 

طبق آمار سایر زندانهای شهرهای آذربایجان، و نیز بعلت آمار بیش از حد محکومان دربند در زندان سراب و عدم اجرای قانون تفکیک جرایم باعث گردیده محکومین به قتل، اشرار، معتادان و … در کنار زندانیان سیاسی آذربایجانی نگهداری شوند. فعالان آذربایجانی در یکی از بندهای این زندان با جمعیتی در حدود ۱۲۰ نفر در کنار زندانیان با جرایم عمومی نگهداری می شوند.

 

آمار زیاد زندانیان باعث گردیده در طول هفته فقط یک بار اجازه استحمام به زندانیان داده شود که با توجه به نگه داری ۱۲۰ نفر در یک اتاق باعث شیوع انواع بیماری های عفونی و پوستی در میان زندانیان شده است. همچنین معتادان حاضر در این بند به دلیل اعتیاد شدید به مواد مخدر ناقل انواع بیماری‌ها می باشند.

 

کیفیت پایین غذای زندان یکی دیگر از مواردی است که باعث فشار بر زندانیان و فعالان آذربایجانی حاضر در زندان سراب شده است. اکثر زندانیان به دلیل پایین بودن کیفیت جیره غذایی زندان و غیرقابل استفاده بودن آن، خود اقدام به تهیه و پخت غذا می نمایند.

 

تمام ملاقاتهای زندان سراب به صورت غیر حضوری انجام می پذیرد. دلیل این امر جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل زندان عنوان شده است.

 

مسئولان زندان به هنگام ملاقات حضوری ، زندانیان و خانواده های ایشان را مورد تفتیش بدنی قرار می دهند؛ در ملاقات حضوری انجام شده به مناسبت عید غدیرخم ، خانواده های ۳ فعال مدنی آذربایجانی در هنگام تفتیش بدنی مورد بی احترامی قرار گرفته و با رفتاری دور از شان با آنان برخورد شده است.

 

در کنار موارد ذکر شده فوق، مسئولان زندان با درخواست مرخصی فعالان در بند آذربایجانی به مناسبت عید غدیرخم مخالف نموده اند.

 

مسئولان زندان از ورود کتابهای درخواستی سهند معالی به زندان ممانعت به عمل آورده اند. دلیل مسئولان زندان غیرقانونی بودن این کتابها عنوان شده است.

 

بر اساس این گزارش، شرایط بسیار نامناسب زندان سراب سبب شده تا وضعیت جسمانی ۳ تن از فعالان آذربایجانی حاضر در این زندان در شرایط نگران کننده و بسیار بدی قرار گیرد.

 

علی صمد پور، حمید توحیدی و سهند معالی سه تن از فعالان مدنی آذربایجانی ساکن سراب هستند که در روزهای گذشته برای سپری کردن دوران محکومیت خود به زندان سراب منتقل شده اند.

زندانیان