نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

زندان مراغه : افت شدید دما و نبود وسایل گرمایشی

27-نوامبر-2013

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: با گذشت بیش از دو ماه از آغاز فصل سرما، تاکنون سیستم گرمایشی در زندان مراغه شروع به بکار نکرده است.

 

به گزارش اویان نیوز، وضعیت زندان مراغه در شرایط بحرانی قرار داشته و روزبروز از شرایط و معیار تعیین شده درآئین نامه زندان ها فاصله می گیرد. به رغم شروع فصل سرما و برودت دمای هوا، وسایل گرمایشی (بخاری) در این زندان هنوز شروع بکار نکرده و زندانیان حاضر از سرمای هوا رنج می برند.

 

مسئولان و ریاست زندان مراغه در پاسخ اعتراض های کتبی و شفاهی زندانیان به شرایط حاضر، ” کمبود بودجه ” را عامل بروز چنین شرایطی اعلام داشته اند.

 

بر اساس اظهارات یک شاهد عینی، هوای داخل بند های ۳ و جوانان بسیار سرد بوده و زندانیان با کمبود پتو و کار نکردن بخاری های زندان روبرو هستند. چنین شرایطی باعث بیماری اکثر زندانیان گردیده و نیز به دلیل ناکافی بودن داروهای تجویزی پزشک زندان، درمان قطعی صورت نمی گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد : جیره غذائی مناسب بین زندانیان توزیع نمی گردد؛ این تغذیه باعث بروز عارضه های گوارشی در میان زندانیان گردیده است ؛ به همین سبب برخی از زندانیان از خوردن غذا و جیره زندان امتناع می ورزند.

 

طبق ماده ۸۹ آیین نامه زندان ها غذای زندان باید دارای کالری و ویتامین های کافی و متناسب با شرایط آب و هوایی باشد.

 

این شاهد عینی در ادامه سخنان خود ابراز نمود: “زندانیان زندان مراغه ازامکانات بهداشتی ضعیف، محیط و سرویس های بهداشتی کثیف و از کارافتادگی اکثر دوش های حمام بندها به شدت رنج می برند؛ این مسئله باعث افزایش ابتلای زندانیان به بیماری های پوستی گردیده است.”

 

وی عدم تفکیک و طبقه بندی جرایم در زندان مراغه را یکی دیگر از مشکلات این زندان عنوان نمود.

 

به گفته ی این شاهد عینی : “زندانیان سالم در کنار زندانیان خطرناک و معتاد به مواد مخدر در زیر یک سقف زندگی می کنند که به دلیل عدم کنترل استعمال مواد مخدر در زندان، خرید و فروش مواد روان گردان ازنوع شیشه به راحتی صورت می گیرد و احتمال روی آوردن افراد به مواد مخدر افزایش می یابد.”

 

طبق آیین نامه اجرایی سازمان زندانها در ماده ۶۵ آمده است : زندانیان بر حسب سابقه، سن، جنسیت،نوع جرم، تابعیت، مدت مجازات،وضع جسمانی و روانی و چگونگی شخصیت و استعداد باید تفکیک شوند.

 

وی در پایان سخنان خود اظهار نمود: “زندان مراغه از فضا و مکان مناسب و روشنایی ،تهویه اصولی در بند ها و محیط و فضای سرگرم کننده محروم بوده و چنین مساله ای باعث ایجاد فشار روحی و روانی بین زندانیان گشته است.”

برچسب ها:

زندانیان