نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

زینب طاهری آزاد شد

8-آگوست-2018

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: زینب طاهری وکیل داگستری و حقوقدان با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پرونده زینب طاهری پس از صدور کیفرخواست از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه، به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده ارجاع شده اما هنوز وقت رسیدگی تعیین نشده است.

اتهام طاهری “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام” است.

زینب طاهری در گفت وگو با خبرنگار تسنیم این خبر را تأیید کرد و گفت: “فعلا وقت رسیدگی به پرونده تعیین نشده است”.

زینب طاهری ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ و یک روز پس از اعدام محمدرضا ثلاث باباجانی، از سوی یکی از شعب دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شد.

حکم اعدام این زندانی در حالی به اجرا در آمد که سازمان‌های حقوق بشری، گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا و کاربران شبکه‌های اجتماعی به همراه چهره‌های شناخته شده زیادی بر لزوم توقف و تضمین بهره‌مندی آقای ثلاث از عدالت قضایی تاکید کرده بودند.

گفتنی است که آقای ثلاث متهم شده بود در حادثه “گلستان هفتم” تعمدا با راندن اتوبوس به میان ماموران نیروی انتظامی ۳ تن آنان را به قتل رسانده به سه بار اعدام محکوم شده بود.

اعتراضات دراویش گنابادی در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در خیابان گلستان هفتم منطقه پاسداران در شهر تهران به درگیری و زد و خورد آنها با نیروهای امنیتی انجامید.

در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۴۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد.

این تنش‌ها زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند.

زندانیان