نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سازمان زندان ها با کمبود منابع اعتباری روبرو است

4-ژوئن-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر کمبود منابع اعتباری سازمان زندان ها، از تلاش مجلس برای اختصاص اعتبار به این مجموعه برای انتقال زندان ها به خارج از شهر خبر داد.

به گزارش خانه ملت، محمدجواد فتحی در خصوص انتقال زندان‌ها به بیرون از شهر، گفت: “تغییر محیط و محل زندان به خارج از شهرها، در جوامع متمدن اجتناب ناپذیر است، در جوامع متمدن زندانها در معرض دید مردم قرار ندارند چراکه آسیب مخربی به جا خواهد گذاشت”.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: “در معرض دید قرار گرفتن زندان‌ها در سطح شهر به نوعی دعوت افراد به کارهای نامناسب و خلاف است، بنابراین زندان‌ها باید در محیطی واقع شوند که کمتر در معرض دید افراد قرار گیرند”.

انتقال زندان‌ها به بیرون از شهر بر مبنای علم اداره زندان

وی کارهای کارشناسی در حوزه جرم و جرم‌شناسی را یادآور شد و گفت: “علم اداره زندان تاکید دارد که زندان‌ها باید در محیطی بیرون از شهرها واقع شوند، زندان اوین در پایتخت نیز از مجموعه‌هایی است که تاثیر منفی بر رفتار و افکار مردم گذاشته به طوری که ذهن آنها را به جرم، زندان، جنایت و حصر معطوف می‌کند که این معضل جرم‌زاست”.

اداره زندان‌ها در بیرون از شهر به لحاظ مالی بسیار به صرفه است

فتحی با یادآوری بازدید از زندان اوین در سال‌های ۸۱ و ۸۲ گفت: رئیس سازمان زندان های وقت در این بازدید  از سرانه ۶ هزار تومانی روزانه هر زندانی خبر داد که در ماه معادل ١٨٠ هزار تومان می شد، این در حالی بود که حقوق یک استاد دانشگاه در آن مقطع زمانی کمتر از ۱۸۰ هزار تومان بود، در همان بازدید یکی از دانشجویان اعلام کرد با پرداخت ماهانه ۱۸۰ هزار تومان به هر زندانی آنها دیگر مرتکب جرم و جنایت نخواهند شد، این رقم بیانگر آن است که زندان اوین هم اکنون یک محیط کاملا مصرفی است در حالی که با انتقال آن و تغییر کاربری می تواند درآمدزا باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: “فضاهای زندان‌هایی چون اوین اگر به مجموعه‌های دیگر در شهر تبدیل شوند درآمد بیشتری را به دنبال خواهد داشت، لذا انتقال زندان‌ها به بیرون شهر به لحاظ اقتصادی و مالی به صرفه تر خواهد بود البته بازداشتگاه‌های موقت برای قرارهای تامین جرایم کیفری و مجازت‌های کوتاه مدت باید در شهر وجود داشته باشد”.

وی با یادآوری انتقال زندان قصر گفت: “تغییر کاربری زندان قصر نیز اقدام مبارک و تجربه خوبی از سوی شهرداری بود که امید است این گام در خصوص انتقال زندان اوین نیز به درستی برداشته شود”.

فتحی در توضیح کمک مجلس در زمینه انتقال زندان‌ها به بیرون از شهر، گفت: “سازمان زندان‌ها با کمبودهای مالی مواجه است اما این موضوعات باید با دید کلان حاکمیتی دیده شود، نگاه بخشی به موضوعات موجب نابسامانی در اجرا می‌شود، در این زمینه نیز مجلس با کمک بودجه‌ای و تخصیص از سوی قوه قضاییه به سازمان زندان‌ها انتقال زندان‌ها محقق خواهدشود”.

نقش تسهیل‌گر نمایندگان تهران در انتقال زندان‌ها به خارج شهر/جلسه با اعضای شورای شهر برای بررسی معضلات پایتخت

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: نمایندگان در مجلس می توانند در انتقال زندان اوین به خارج از شهر نقش تسهیل‌گر داشته باشند، بر همین اساس و بر مبنای تعهد خود نسبت به شهروندان تهرانی موضوع را بررسی و مشکلات موجود در این زمینه را پیگیری خواهیم کرد، دراین خصوص و برای بررسی معضلات و مشکلات پایتخت با اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز دیدار خواهیم داشت.

محمدباقر قالیباف در جلسه مشترک مدیران اداری و قضایی استان تهران در خصوص آخرین وضعیت تبدیل زندان اوین به پارک گفت: “در این خصوص با آقای جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها مذاکراتی داشته‌ایم و قرار شده است جلسه اجرایی این کار نیز برگزار شود”.

زندانیان