نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی‌شهر، سالنی مجهز به دروبین‌های مدار بسته برای کنترل زندانیان سیاسی این زندان

21-دسامبر-2020

گروه خبری: زندانیان -

نفس در قفس، ۱ دی ۱۳۹۹: ۲۳ زندانی سیاسی در سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی‌شهر به همراه ۵ زندانی در فرعی این سالن نگهداری می‌شوند. این زندانیان سیاسی اغلب حکم طویل المدت دارند و قدیمی ترین زندانیان سیاسی محسوب می‌شوند.


این بند زیر کنترل شبانه روزی دوربین‌های مدار بسته، از کمترین امکانات رفاهی و بهداشتی برخوردار است. وضعبت زندانیان به دلیل اینکه سالیان طولانی در حبس نگهداری ‌شده اند نیازمند رسیدگی پزشکی است که متاسفانه از طرف دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، امین وزیری از این عمل جلوگیری به عمل می‌آید. حسن صادقی، شهرام پورمنصوری، آرش صادقی، محمد بنازاده امیر خیزی، حمزه سواری، ابوالقاسم فولادوند و بابک دادبخش تعدادی از زندانیان سیاسی بیمار در این زندان هستند که از مدت‌ها قبل از دریافت خدمات پزشکی محروم مانده‌اند. کیفیت پایین مواد غذایی توزیعی در این سالن، محروم نگه داشتن این زندانیان از دسترسی به وسایل گرمایشی و سرمایشی و امکانات زندان مانند باشگاه، کتابخانه و فروشگاه و محدود کردن زمان استفاده آنان از هواخوری از دیگر جلوه‌های فشار بر این زندانیان است
با وجود شیوع ویروس کرونا، مسئولان زندان حتی از دراختیار گذاشتن کمترین امکانات بهداشتی به این زندانیان امتناع کردند.

از دیگر مشکلات زندانیان این سالن می‌توان به وضعیت نامناسب تغذیه آنان اشاره کرد. غذاهای توزیعی در این سالن از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و زندانیان از دریافت جیره خشک (مواد خام غذایی) نیز محروم هستند. این زندانیان همچنین از زمان انتقال به سالن ۱۰ برای رفتن به هواخوری نیز محدود شده‌اند؛ مسئله‌ای که خطری جدی برای وضعیت سلامتی آنها به شمار می‌رود. گفتنی است که ممانعت از رفتن این زندانیان به هواخوری به دستور رئیس زندان صورت گرفته است.
همچنین تماسهای تلفنی زندانیان با خانواده هفته ای یکبار آنهم ۱۰ دقیقه انجام می‌گیرد.با وجود شیوع کرونا و تعطیل شدن ملاقاتها ولی مدت زمان تماسهای تلفن زندانیان همچنان محدود است.

در ادامه گزارشی از وضعیت نگهداری هرکدام از زندانیان را میخوانید.

گوهردشت

مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
دسامبر ۲۰۲۰

زندانیان