نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سه بازداشتی مرتبط با اعتصاب بازاریان کردستان موقتا آزاد شدند

16-سپتامبر-2018

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: سه نفر از بازداشت‌شدگان مرتبط با اعتصاب بازاریان در مناطق کردنشین با تودیع وثیقه آزاد شدند. این افراد به ظن «تحریک بازاریان برای پیوستن به اعتصاب» و «تشویش اذهان عمومی» بازداشت شده و مغازه‌هایشان نیز پلمپ شده‌اند‌.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، «ژیار قادری» فرزند خلیل در سردشت، «دیاکو باغبانی» فرزند رسول در بوکان و «سیروان شاهی» فرزند عبدالله در اشنویه پس از تودیع وثیقه آزاد شدند.

منابع مطلع نزدیک به این افراد تایید کردند که آنها به صورت موقت با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند و قرار است به زودی به اتهام «تشویش اذهان عمومی» مورد محاکمه قرار گیرند. به ظن «تحریک بازاریان برای پیوستن به اعتصاب» هم مغازه‌هایشان در حال حاضر پلمب است.

علاوه بر این سه نفر که اسامی آنان به تازگی احراز شده است، هم‌اکنون تعداد دیگری با همین شرایط در بازداشت به سر می‌برند.

پس از فراخوان احزاب کرد برای اعتصاب بازاریان در محکومیت اعدام‌های سیاسی و نیز حملات موشکی سپاه پاسداران به مقرها و کمپ‌های این احزاب در اقلیم کردستان عراق، در روانسر «باقر صفری»، در ارومیه «کاوان عمرزاده»، در بوکان «سمکو صدقی»، در سنندج «خبات زندی»، «رشاد زندی»، «ثریا خدری» و «مسلم سعیدپور»، در اشنویه «سیامند دولتی»، «خدر دولتی»، «موسی آذری»، «یوسف تن‌خواه»، «صالح پاشایی»، «صادق پاشایی» و «خسرو قدرت» و در ربط سردشت «جعفر رسول‌پور» بازداشت شده‌اند.

پیش از این در سنندج «عبدالله گلانی»، «خالد حسینی»، «مظفر صالح‌نیا»، «حسین کاکاوند» و «مختار زارعی»، در سقز «ایوب جوان‌پور»، در مریوان «سوران دانشور»، «آرام فتحی»، «نوشیروان خوش‌نظر»، «مسلم بهرامی»، «هژار عثمانی»، «محمد ازکات»، «آرام امانی»، «احمد تبیرە»، «رحیم مناره»، «نوشیروان رضایی»، «احسن پرتوی» و «دلیر روشن» در روانسر «ادریس مرادی» و «عادل مرادی» و در اشنویه «رشید ناصرزاده» مورد تهدید و بازجویی قرار گرفتند یا پس از بازجویی با تودیع وثیقه و یا کفالت آزاد شده بودند.

زندانیان