نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سه تن از فعالان آذربایجانی به مرخصی اعزام شده اند

28-می-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: سه تن از فعالان آذربایجانی حاضر در زندان سراب به مرخصی اعزام شده اند.

به گزارش اویان نیوز، علی صمدپور، جمال موسوی نژاد و سهند معالی برای ۵ روز به مرخصی اعزام شده اند.

این فعالان آذربایجانی در حال گذراندان دوران محکومیت خود در زندان شهر سراب می باشند.

پیشتر محمد شکری دادستان عمومی و انقلاب دادگستری شهرستان سراب به رغم وخامت وضعیت جسمانی علی صمدپور با مرخصی درمانی وی مخالفت نموده بود.

خرداد سال ۹۲ رحمان خاطری دادرس دادگاه انقلاب سراب علی صمدپور، جمال موسوی نژاد، سهند معالی و حمید توحیدی را از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری و علاوه بر آن علی صمد پور را به اتهام توهین به رهبری و حمید توحیدی کادیجانی را به اتهام عضویت در گروه های غیرقانونی به یک سال حبس تعزیری و در مجموع به ۲ سال حبس تعزیری محکوم نمود.

شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی، پرونده را جهت تصحیح ایرادات به شعبه دادگاه انقلاب سراب عودت داده بود که رأی اصلاح شده، با برگشت پرونده به شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌شرقی عینا تأیید شد.

مهر ماه سال گذشته پس از تایید احکام این فعالان، ماموران امنیتی ایشان را بازداشت و برای گذراندان دوران محکومیت خود به زندان سراب انتقال دادند.

در خرداد سال ۹۱ نزدیک به ۴۰ تن از فعالین آذربایجانی توسط ماموران امنیتی در سراب بازداشت شده بودند.

براساس برخی گزارشات فعالان آذربایجانی در دوران بازداشت تحت شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته بودند.

به طوریکه علی صمدپور یکی از فعالان بازداشت شده در مدت بازداشت به دلیل اعمال فشار و شکنجه ماموران امنیتی اداره اطلاعات تبریز دوبار بیهوش و به بیمارستان امام رضا تبریز منتقل شده بود. وی یکبار نیز به دلیل ضرب و شتم ماموران زندان سراب بیهوش و به بیمارستان امام خمینی سراب منتقل شده بود.

همچنین حمید توحیدی کارمند اداره آب و فاضلاب سراب پس از بازداشت از کار خود اخراج شد.

زندانیان