نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سه زندانی متهم به قتل با رضایت اولیای دم از اعدام نجات یافتند

7-دسامبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دو زندانی متهم به قتل در دو پرونده جداگانه در شهرهای مرودشت و شهرکرد با رضایت اولیای دم از دار اعدام نجات یافتند.

به گزارش خبرگزاری رکنا، پرونده قتل نوجوان مرودشتی که بر اثر تیراندازی به قتل رسیده بود با تلاش مقامات قضایی، اعضای و کارکنان شوراهای حل اختلاف و معتمدان محلی پس از ۲ سال با صلح و سازش مختومه شد.

معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس گفت: “پرونده قتل نوجوان مرودشتی که بر اثر تیراندازی به قتل رسیده بود با تلاش مقامات قضایی، اعضای و کارکنان شوراهای حل اختلاف و معتمدان محلی پس از۲ سال با صلح و سازش مختومه شد”.

سید عبد المهدی موسوی در تشریح جزئیات این خبر اظهارکرد: “حدود دو سال و نیم قبل در منطقه شمال رحمت از توابع شهرسیدان بر اثر تیراندازی، نوجوانی به قتل می رسد و درنتیجه یک فقره پرونده در دادگستری شهرستان مرودشت مطرح می شود که پس از اعلام نظر کارشناسان مبنی بر قتل غیر عمد، اعضای شورای حل اختلاف با تلاش فراوان و برگزاری حدود ۱۰جلسه مصالحه، اولیای دم مرحوم آرین ایزدپناه رضایت خود را از مقتول اعلام کردند”.

مددجوی لردگانی محکوم به اعدام، از قصاص نفس رهایی یافت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زندانهای چهارمحال و بختیاری، با تلاش مددکاران و روسای زندانهای شهرکرد و لردگان، مسئولین انجمن حمایت زندانیان لردگان و خیرین محلی، مددجوی لردگانی که در زندان شهرکرد تحمل حبس و محکوم به قصاص شده بود با گذشت اولیای دم از دار مجازات رهایی یافت.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان شهرستان لردگان از بخشش این مددجو با وساطت بزرگان طایفه و ریش سفیدان شهرستان از سوی خانواده مقتول خبر داد.

محمدجواد شمس افزود: “بدنبال درگیری بین زن و شوهری در منطقه ریگ از توابع شهرستان لردگان در سال ۹۲ مادر خانواده به دست همسرش به قتل رسید”.

وی اظهار کرد: “با انجام مراحل قانونی حکم اعدام برای شوهر صادر شد که با وساطت بزرگان و اقوام، خانواده مقتول رضایت خود را اعلام کردند”.

شمس افزود: “این خانواده دارای سه فرزند پسر است که گذشت اولیای دم به دلیل بی سرپرست نشدن خانواده اعلام شده است”.

رئیس زندان شهرکرد در ادامه گفت: “در راستای اخذ رضایت فوق پس از چندین جلسه دیدار حضوری با اولیای دم مقتول، به حول و قوه الهی و با بخشش و رفتار خداپسندانه خانواده متوفی موفق به اخذ رضایت از این خانواده شدیم”.

وی گفت: “درایت، ارشادات، پشتکار و راهنمایی های مددکاران و تجربه و جدیت بالا در شورای حل اختلاف زندان و رفتار و اخلاق پرمعنویت خانواده شاکی و استفاده درست از معتمدین محل، چهار اصل مهم در اخذ رضایت از خانواده متوفی بود”.

کریمی افزود: “با تلاشهای صورت گرفته، رضایت اولیای دم حاصل و فرصت مجدد زندگی سالم و عاری از جرم در جامعه برای مددجوی مذکور فراهم و نیز فرصت جبران کوتاهی و خطاهای گذشته را بدست آورد”.

وی در ادامه گفت: “کنترل خشم و عصبانیت و برخورد منطقی و گذشت جوانمردانه برای رضای خداوند متعال از بهترین راه های پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار اجتماعی از قبیل قتل و امثال آن خواهد بود و همچنین نظارت درست و تربیت مناسب والدین نسبت به فرزندان خود نیز از دیگر عوامل مهم سالم سازی رفتار های اجتماعی و در امتداد آن کاهش جرایم خواهد بود”.

زندانیان